Workshop Gelukkig 2030 in de klas

Deze workshop zit niet meer in ons aanbod. Wil je in je klas of op school werken rond dit thema? Contacteer ons!

Werelddoelen of SDG’s in de klas

Donderdagochtend in de Sint-Clemensschool in Hoeilaart. Voor het vijfde leerjaar is het vandaag een speciale dag want zij maken een tijdreis naar 2030, samen met collega Rik. ‘Gelukkig 2030′ is een workshop voor de derde graad rond de SDG’s of duurzame ontwikkelingsdoelen. Wij noemen ze werelddoelen.

“Welke dingen zijn goed voor de planeet en welke niet? Welke meningen delen jullie? Kunnen jullie het eens worden over een aantal stellingen en wat doen jullie al op school om van de aarde een betere plek te maken?” 

Rik laat de kinderen denken en argumenteren en legt uit waarom er 3 spellen in de klas staan: ‘Bingo en bespreek’, ‘Trek en ontdek’ en ‘Draai en beslis’. De kinderen leggen de spelregels aan elkaar uit. Een kleine les in luisteren en in samenwerken om de doelen te bereiken.

gelukkig-2030-4
gelukkig-2030-2

Stof tot nadenken

Is je eten weggeven een oplossing voor honger in de wereld? Als jongens en meisjes gelijk zijn, wil dat dan vooral zeggen dat meisjes ook mogen voetballen? Is plassen in de douche echt goed voor het milieu? Wat als er geen stromend water is? Je krijgt de nieuwste smartphone maar hij is niet goed voor het milieu. Is sociale bescherming iets zoals een jas die je tegen de koude beschermt? Heeft iemand die in armoede leeft een hobby en tijd om te piekeren? In elk spel is er veel stof tot nadenken en voer voor discussie en overleg.

gelukkig-2030-5

Tijd voor actie

Elk kind schrijft zijn bevindingen en oplossingen in zijn werkboekje. Een kind merkt op dat het wel raar is dat ze spelletjes spelen, terwijl ze eigenlijk iets zouden moeten doen. ‘Jullie hebben het zeer goed begrepen’, zegt Rik. ‘Wat zouden we kunnen doen?’ ‘We gaan al aan de leerlingenraad voorstellen om bomen te planten op school. Dat is al een begin, toch?’

Vakoverschrijdend

Een begin is het zeker. En juf Alicia ziet nog meer mogelijkheden. “Die werelddoelen zijn aan zoveel klasthema’s te koppelen. We hebben hier een project rond het klimaat, daar past het perfect in. Maar ook als je het over armoede, ongelijkheid, gezondheid hebt, of over water of over de wereld is er altijd een link te maken. Of gewoon al in de klas: de kinderen vertelden dat ze zullen moeten samenwerken, geen ruzie maken en niemand uitsluiten. Ja, er zit veel in die werelddoelen.”

Wil je in je klas ook iets doen rond de werelddoelstellingen?

Vlaggenlijn werelddoelen
Poster werelddoelen