Werken rond water: juf Sien vertelt

Een heel schooljaar werken rond water. Wat doet dat met een klas? We horen het van Sien Vergracht, juf vierde leerjaar aan VBSH Herzele. De school stapte mee in het gemeentelijk traject rond water: Herzele ondersteunt leerkrachten en scholen met educatief materiaal, nascholing en een slotmoment rond Wereldwaterdag. Dan zijn er de hele dag workshops voor de kinderen, gevolgd door een waterwandeling door Herzele.

“Ik vind dit een super project! Ik merk dat het echt leeft bij de leerlingen en ze willen er ook echt gevolg aan geven. Het is zo fijn om te zien dat ons onderwijs iets verandert bij de leerlingen. Dit project is meer dan een lesje dat ze achteraf vanbuiten kennen. Dit project heeft hun gedrag veranderd, hun denken, hun ‘zijn’! Juf Sien

Juf Sien volgde een nascholing water en ging aan de slag met de themabundel. De kinderen onderzochten verschillende deelthema’s rond watervervuiling en ontdekten hoe de plastic soep ontstaat en welke schadelijke gevolgen dit heeft voor mens, dier en natuur. Ze maakten ook kennis met Jennifer uit Brazilië.

Maar daar bleef het niet bij?

“Er waren heel wat kleine acties. Af en toe verzamelden we afval op de speelplaats. Onderweg naar de bibliotheek of de sporthal namen we het afval mee dat we tegenkwamen en stopten het in de dichtstbijzijnde vuilnisbak. Enkele leerlingen vertelden dat ze dit ook zelf doen wanneer ze bijvoorbeeld met de hond gaan wandelen. Super he!”

Dit project wordt gesteund door de gemeente Herzele en is er voor alle vierde leerjaren. Bij jullie werd het eigenlijk ook een klasoverschrijdend project?

“Ja, de leerlingen gingen in groepjes in de klassen vertellen over de plastic soep en ze deden er een oproep voor een wedstrijd. Elke klas werd uitgedaagd om (mooie of snelle) auto’s te maken met wegwerpmateriaal. Uit het eerste leerjaar kwamen meteen al 2 voertuigen binnen. De leerlingen van mijn klas maakten dan prijzen voor deze winnaars. Ook andere klassen gingen aan de slag. De juf van het zesde leerjaar vertelde dat enkele van haar leerlingen bij elkaar gekomen waren op een vakantiedag om de snelste auto te maken. Ze gebruikten een motor van een printer!”

“In juni is er het schoolfeest. In het vierde leerjaar A zal er waarschijnlijk gedanst worden op de Waterwave van Djapo. In mijn klas kiezen we waarschijnlijk voor het lied ‘Morgen is het te laat’ van Radio Oorwoud. We werkten in het vierde leerjaar verschillende thema’s uit die met het milieu te maken hebben. Deze liedjes passen daar perfect bij.”

Het thema bracht heel wat teweeg in de klas, maar ook bij jou?
“Ja, ik bedacht nog een nieuwe actie. Ik was aan het lezen in het boek ‘Plastic soep’ van Jesse Goossens. (Een aanrader!) Tijdens het lezen dacht ik aan het schoolfeest. Er is dan een barbecue waarbij de mensen een plastic bakje krijgen met groentjes. Dit kan beter! Ik ben van plan om hierover met de leerlingen na te denken. ‘Wat zijn de voordelen en nadelen van deze plastic bakjes? Is er een betere oplossing? Hoe overtuigen we de directeur om het anders te doen?’ Ik ben benieuwd welk resultaat dit zal opleveren! Zoals je merkt, zijn niet alleen de leerlingen enthousiast ;-).

Hier spreekt ook een zeer enthousiaste juf?

Zeker! Dankjewel dat jullie dit project onder mijn aandacht gebracht hebben en me begeleid hebben in de uitwerking ervan.”

Heel graag gedaan, juf Sien!

Bekijk ook:

Lied ‘Dans de Water Wave’
Workshops water
Themabundel water