EEN WEB VOL POOTJES – Ines en haar klas gingen Creatief Denken

wvcd2

Toen ik het methodeboek Creatief Denken tijdens een zwemles doorbladerde viel het mij op dat ik eigenlijk al best vaak Creatief Denken vanzelf toe pas in m’n lessen.

Ik keek er dan ook naar uit om tijdens ons nieuw W.O.-thema “De Herfst” gericht met die manier van denken te werken.

We startten met een (woord)web. We peilden zo niet enkel naar de voorkennis van de leerlingen maar ik ontdekte op die manier ook wat mijn kinderen zelf graag wilden doen.

Elke leerkracht gebruikt denk ik af en toe wel eens een woordweb tot op een bepaald niveau, maar de meesten stoppen na het peilen naar voorkennis en gebruiken de werkvorm niet op een andere manier.

Mijn voorspelling van de reactie van de leerlingen bleek te stroken met de werkelijkheid. Ze waren enthousiast omdat ze een beetje zelf mee hun thema mochten bepalen. Win-winsituatie: ik als beginnende leerkracht kon de input van de leerlingen uitwerken en voortbouwen op hun voorkennis én de motivatie bij de leerlingen lag een stuk hoger dan normaal omdat ze zelf mochten beslissen.

Dit was voor mezelf de eerste keer om het op deze manier aan te pakken en ik zal het in het vervolg zeker opnieuw zo doen. Maar ik ga het dan wel meer inzetten als beloning voor wanneer ze zich goed gedragen op de speelplaats of in de gang.

Eén aandachtspunt voor mezelf: Nu ging het vooral nog over de inhoud. Een thema zoals “herfst” laat weinig vaardigheden toe. Misschien moet ik deze werkvorm nog eens gebruiken als we onze herfstwandeling volgende week voorbereiden.

Ik ben stomweg deze woordspin vergeten op een flap te schrijven, dat wil ik de volgende zeker wel doen. Dan krijg je het ‘Glazen Bol’-effect nog eens erbij. Zo zien de leerlingen achteraf ook in dat niet alle doelstellingen bereikt kunnen worden.

wvcd1

Bij het doorbladeren van de Methode Creatief Denken kwam ik echt vaak werkvormen tegen waarvan ik dacht: ‘Oh, die heb ik op stages al veel gebruikt’ of ‘Zo heb ik het in de klas ook ongeveer aangepakt’. Hoewel het nu nog vroeg is om echt gegronde discussies met mijn leerlingen van het derde te voeren over duurzaamheidsvraagstukken zoals de klimaatsverandering, wil ik ze nu via (vaak simpele) inhouden van W.O. of wiskunde toch al het kritisch en onderzoekend denken meegeven. Dan kunnen deze moeilijke(re) thema’s ook op een creatieve manier aan bod komen in de tweede helft van het schooljaar.