Wat als juist of fout niet bestond?

‘Juist of fout’ bestaat niet als je wil experimenteren. Dat ondervonden leerkrachten van scholengemeenschap KSLeuven. Zij stonden voor de uitdaging om een nieuwe basisoptie voor het tweede middelbaar vorm te geven. College Heleen begeleidde dit proces. Samen sloegen ze de handen in elkaar om invulling te geven aan de optie ‘Maatschappij en Welzijn’.

Gedurende het schooljaar pasten ze verschillende werkvormen toe op allerhande thema’s die aan bod komen binnen deze basisoptie. De leerkrachten experimenteerden hier onmiddellijk mee in hun eigen klaspraktijk. Zo verkenden ze samen met de leerlingen verschillende perspectieven in het kader van de SDGs, gingen ze op zoek naar gevolgen van het mee verspreiden van fake news en bedachten ze ideeën om zelf engagement op te nemen in hun eigen buurt.

De leerkrachten ontdekten dat nieuwe werkvormen uitproberen ook een beetje ‘durven springen’ is. De ene keer lukt een werkvorm onmiddellijk, de andere keer eindig je de les even met de handen in het haar. Het is een proces van vallen en opstaan maar bij KSleuven hielp het leerkrachtenteam elkaar onderweg telkens weer recht. Samen reflecteerden we over wat goed ging en wat er beter kon en zo leerden de leerkrachten van elkaar maar ook van en over zichzelf.

Ze ontdekten dat er binnen experimenteren geen goed, juist of fout bestaat en dat dit ook best bevrijdend kan werken.

Wil je ook meer experimenteren in je klas of school? Zoek je concrete tools en inspiratie om rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling te werken? Boek een gratis gesprek. Er zijn namelijk geen juiste of foute vragen!