Elke stap is een stap dichterbij: tussentijdse evaluatie

bergom

Als we een school of gemeente begeleiden rond Educatie Duurzame Ontwikkeling wordt dat nauwgezet opgevolgd: van pril idee tot uiteindelijke uitvoering, met permanente opvolging en tussentijdse evaluaties.

Wat betekent dat precies?

We gaan even mee met collega-begeleider Lore naar de Vrije basisschool in Bergom – Herselt. De school koos voor het traject Klimaat. Lore neemt regelmatig de tijd om te bekijken welke stappen er al gezet zijn, welk advies ze nog kan geven, wat er nog beter kan.

De eerste stappen zijn gezet

Een jaar nu zijn ze bezig als Klimaatschool, een initiatief voor Kempense scholen dat we uitwerkten samen met IOK,  MOS en Thomas More. Lore komt vandaag kijken wat er al gebeurd is en welke plannen ze maken voor volgend schooljaar. De directeur en drie leerkrachten ontvangen ons hartelijk.

Er is in de verschillende klassen al rond het thema gewerkt; rond consumptie, het broeikaseffect, de opwarming van de aarde, de stijging van de zeespiegel. Hier en daar is er al kennisgemaakt met Gloob. Juf Rachel is enthousiast omdat de kinderen enthousiast zijn. Het filmpje en het liedje van Gloob waren een schot in de roos. Dat belooft voor volgend schooljaar.

bergom1  bergom2

Creatief denken, kritische vragen

Lore polst naar de dromen van de directeur en de leerkrachten, naar hun problemen en verwachtingen op het vlak van educatie duurzame ontwikkeling. In het begin van het traject maakten ze samen een plan met doelstellingen en dromen.

Wat vinden ze makkelijk? Waar lopen ze tegenaan? Wat kan er beter? Hoe is de samenwerking met de buurt? Met de ouders? Wat hebben ze nog nodig? Lore polst aan de hand van de vaardigheden die Djapo belangrijk vindt: ze laat het team reflecteren via een creatieve denkoefening, ze stelt kritische vragen en doet voorstellen.

De eerste resultaten

Er zijn al een aantal dingen in het schoolreglement aangepast om beter te zorgen voor de aarde, er zijn plannen voor een moestuin, er zijn ideeën om ouders en buurt hierbij te betrekken. Ze zoeken nog wat tips om duurzame ontwikkeling in andere lessen in te passen, om het thema nog meer te doen leven op de speelplaats.

De school wil er werk van maken, maar stap voor stap. Er is veel enthousiasme om met Gloob te werken. Om er in september meteen in te vliegen. In Bergom is schooljaar 2015-2016 eigenlijk al begonnen.

Meer lezen:

  • Meer doen rond het klimaat op school? Of rond een ander thema? Neem een kijkje bij onze trajecten.
  • Wil je als school of gemeente kleine of grote stappen zetten om te werken rond Educatie Duurzame ontwikkeling? Maak een afspraak en we bekijken graag samen met jou wat er mogelijk is.