Te veel of te weinig water?
Overstromingen in Bangladesh. Droogte in Afrika. Waarom is er soms te veel en soms te weinig water? Breng de oorzaken en gevolgen in kaart met de werkvorm Parapluutje parasolletje.
Water is goud waard, dus je springt er best verstandig mee om. Maar waarom is dat zo? En kan er ook te veel water zijn? Zet je leerlingen tijdens Wereldwaterdag aan het denken met één van deze werkvormen toegepast op het thema Wereldwaterdag.
Overstromingen in Bangladesh. Droogte in Afrika. Waarom is er soms te veel en soms te weinig water? Breng de oorzaken en gevolgen in kaart met de werkvorm Parapluutje parasolletje.
Is water sterker dan de mens? En wie is baas van het water? Start met je leerlingen een filosofisch gesprek op via de werkvorm Argumentenweb en ondersteun hen om hun standpunt over het onderwerp kracht bij te zetten met argumenten.
Waarom springen we best zuinig om met water? Wat gebeurt er als we toch water verspillen? Je leerlingen onderzoeken het thema 'waterverspilling' met de werkvorm Parapluutje parasolletje en denken na over oorzaken en mogelijke gevolgen.
Hoe kan je leerlingen activeren rond het thema ‘afval op school’? Emeliek Garriau uit het Go! Atheneum Erasmus De Pinte gaat met haar eerstejaars aan de slag met het lessenpakket ‘Ik zie wat jij niet ziet’ van Fost Plus!
De stemplicht van 16- en 17-jarigen tijdens de Europese verkiezingen. De politieke aandacht voor het onderwijs in de aanloop van de nationale en regionale verkiezingen. Redenen zat om in het lager en secundair onderwijs in gesprek te gaan over democratie en wat je stem waard is!