Systeemdenken over de actualiteit

Met deze werkvorm onderzoeken kinderen oorzaken en gevolgen en wisselen ze daarover uit. Dat helpt hen om de complexe realiteit en complexe vraagstukken beter te begrijpen.

Parapluutje-Parasolletje

Lesmateriaal:
druppels

Voorbeelden:

Hoe kan het concreet? We passen dit sjabloon toe op een aantal actuele thema’s. Zo zie je stap voor stap hoe je met kinderen kan systeemdenken over een thema en hen anders kan laten kijken naar en denken over de actualiteit.

Dikketruiendag. Systeemdenken over hittestress.

een reportage van Karrewiet over waterverspilling.

 Systeemdenken voor Wereldwaterdag? Dat kan ook! 

22/03 is het Wereldwaterdag, een dag om na te denken over het tekort aan drinkbaar water. Hoe kan de natuur ervoor zorgen dat we minder droogtes, overstromingen en watervervuiling hebben?

Onderzoek met je kinderen de oorzaken en gevolgen van droogtes, maar leg daarnaast ook de parallel met overstromingen.

Achtergrondinformatie over droogte vind je hier.
Beeldmateriaal voor de actuales rond Wereldwaterdag vind je hier.
Doelstellingen en eindtermen waaraan in deze les gewerkt wordt kan je hier nakijken.