Ga verder naar de inhoud

Lesdoelen

  • De leerlingen zien in dat een gebeurtenis uit de actualiteit zowel positief als negatief kan zijn.

Vaardigheden

  • Denken zichtbaar maken
  • Systeemdenken

Eindtermen

Lager

Mens en maatschappij

MM 5.1 De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen raadplegen.

Nederlands

NL 1.7 De leerlingen kunnen (verwerkingsniveau = structureren) de informatie op een persoonlijke en overzichtelijke wijze ordenen bij een voor hen bestemde informatieve tv.-uitzending.

Leren leren

LL 3. De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken.

Actua - Joepie! Verdorie! gebruiken in jouw les?

Helemaal gratis!

Meer methodieken zoals deze

Actua: Onhaalbaar, haalbaar - Neushoorn Sudan

Lager
Lerarenopleiding
Educatief materiaal

Neushoorn Sudan was de laatste witte neushoorn. Zijn soort is nu uitgestorven. Bedenk samen met de leerlingen ideeën om het uitsterven van dieren te voorkomen.

Rechtvaardige rietsuiker

Lager
Lerarenopleiding
Educatief materiaal

Vanuit haar luchtballon vertelt Adelina over haar vader, een suikerrietboer in Paraguay. In dit wervelend audioverhaal maken de leerlingen van de derde graad lager onderwijs kennis met eerlijke handel in suikerriet en het belang van samenwerken. Suikerrietboeren kennen heel wat uitdagingen: sommige waarden worden al eens met de voeten getreden. De leerlingen onderzoeken de betekenis van die waarden en filosoferen over ‘rechtvaardigheid’.

Kleerkastgriezels (1e graad)

Lager
Lerarenopleiding
Educatief materiaal

Wat doen boze kledingstukken in het klaslokaal? Wat maakt hen droevig? De leerlingen van de eerste graad onderzoeken hoe het komt dat deze kledingstukken niet genoeg aandacht krijgen. Ze komen te weten wat er nodig is om een kledingstuk te maken.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief