Stappentrein

Je hebt het in de klas over zwerfvuil, plastic soep of het belang van bijen en wilt samen met de leerlingen een oplossing bedenken. Nadenken over de chronologie van de gebeurtenissen helpt daarbij.

Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als je een element uit je verhaal weghaalt? Of als je de volgorde verandert?

Maak je denken zichtbaar

Een Stappentrein is een visueel denkinstrument dat je denken zichtbaar maakt. Het biedt een structuur die stimuleert om handelingen of gebeurtenissen die elkaar opvolgen te onderzoeken.

Een Stappentrein laat je:

  • een denkvraag formuleren
  • mogelijke stappen benoemen en ordenen
  • het eindresultaat en denkproces evalueren
  • verder denken

Wil je dit zelf proberen in de klas?

Je dat dit makkelijk zelf doen in je klas. We leggen het stap voor stap uit.

Voorbeeld: Een boekje kiezen om te lezen

Een klasbibliotheek vol met boeken met interessante weetjes en spannende verhalen. Hoe heerlijk is dat! Maar hoe kies je nu een boek? In dit geval zie je een aantal stappen die je kan gebruiken om een boek te kiezen.

Ideaal voor eerste lezertjes, maar ook voor kleuters die op zoek zijn naar een boek. Je kan deze stappen ook gebruiken als voorbereiding op een bezoek aan de bibliotheek in je gemeente.

Voorbeeld: Een gerecht maken

Samen met de leerlingen aan het koken slaan met kastanjes, hoe pak je dat aan? Welke stappen zijn er en hoe volgen die elkaar op? Onderzoek de chronologie van het hele gebeuren, door gemeenschappelijk na te denken over de verschillende stappen die jullie te wachten staan.

Voorbeeld: Wereldwaterdag

Hoe pak je een project rond Wereldwaterdag aan in de klas? Met een Stappentrein kan je samen met je leerlingen overlopen wat de stappen zijn die gezet moeten worden in een project. Het geeft een visueel beeld van wat al geweest is, wat er nog te gebeuren staat, op welke termijn we moeten denken en wat het einddoel van het project is.