Ga verder naar de inhoud

Lesmateriaal en werkvormen

Als je in je lessen vertrekt van authentieke maatschappelijke vraagstukken, trigger je jongeren om zelf na te denken. Omdat de maatschappelijke thema's herkenbaar zijn, maar ook omdat de thema's zo complex zijn dat ook de leerkracht er geen pasklaar antwoord op heeft. Daardoor zijn de leerlingen meer gemotiveerd om zaken in vraag te stellen, out-of-the-box te denken en verschillende standpunten naast elkaar te leggen.

Wil je samen met je leerlingen maatschappelijke vraagstukken onderzoeken? Duik in ons lesmateriaal en zet je leerlingen aan het denken.

Begeleiding voor je (school)team

Wil je de SDG's of kinderrechten duurzaam integreren in je klas- of schoolwerking? Start je school met een nieuw vak of een nieuwe richting, maar weet je nog niet hoe je die zal invullen? Zou je je leerlingen graag helpen om via systeemdenken of filosoferen hun blik te verruimen?

Bekijk hoe Djapo jou kan ondersteunen.

Klankbord nodig?

Authentieke maatschappelijke vraagstukken kunnen soms uitgesproken meningen of emoties losweken bij je leerlingen. Bovendien zijn de thema's vaak zo complex dat je als leerkracht niet op elke vraag een antwoord klaar hebt. Hoe ga je daarmee om?

Nodig een van onze begeleiders uit voor een coaching voor, tijdens en/of na je lessen. Leg al je vragen en twijfels op tafel en zoek samen naar een aanpak die voor jou het beste werkt.

Theoretische onderbouw

Djapo gelooft dat Educatie voor Duurzame Ontwikkeling kan bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs. Waarom? Dat lees je in ons theoretisch kader 'De school als oefenplaats'.

© Toast Confituur Studio

COSMOS breekt de schoolmuren open

In de praktijk
3 mei 2023

Een school die bij de politie aanklopt om haar STEM-onderwijs te verrijken? De Antwerpse secundaire school Novaplus zag er tijdens hun COSMOS-project wel voordeel in! Lees meer over hun traject.

"EDO is geen apart leergebied, maar een aanpak die het onderwijs integraal kan versterken"

Interview
2 april 2023

Djapo-onderzoeker Sara De Piere vertelt welke betekenis Djapo's theoretisch kader kan hebben voor iedereen die graag mee nadenkt over kwaliteitsvol onderwijs.

Schrijf een nieuw verhaal met afval

Met 'Ik zie wat jij niet ziet' ontdekken leerlingen uit het secundair onderwijs dat je met afval ook nieuwe, positieve verhalen kan schrijven.

Weet jij wat de bank doet met jouw geld?

Leerlingen uit de 2de en 3de graad doorstroomfinaliteit maken in deze les kennis met de werking van een bank. Ze leren waarin banken hun geld investeren en beseffen dat ze met hun geld zelf impact kunnen hebben.

Waarom systeemdenken?

Woordje uitleg
14 februari 2023

Systeemdenken helpt leerlingen om de wereld beter te begrijpen. Maar hoe werkt dat precies? En hoe kan je je leerlingen ondersteunen in systeemdenken? Dit artikel zet je op weg.


Nieuw vak op school?

Introduceert jouw school binnenkort een nieuw vak of een nieuwe richting, maar weten jullie nog niet precies hoe jullie die gaan invullen? Djapo werkt stap-voor-stap en samen met jou naar een concrete invulling.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.