Routekaart

Een Routekaart is een visueel denkinstrument dat je denken zichtbaar maakt. Het biedt een structuur die je stimuleert om de gevolgen van een situatie, handeling, gebeurtenis of idee te onderzoeken en in kaart te brengen en op die manier zicht te krijgen op de complexiteit van een thema.

Een Routekaart laat je:

  • een startpunt formuleren
  • gevolgen onderzoeken
  • gevolgen van gevolgen bedenken
  • gevolgen evalueren
  • je denkproces en eindresultaat evalueren
  • verder denken

Wil je dit zelf proberen in de klas?

Je kan dit makkelijk zelf doen in je klas. We leggen het stap voor stap uit.

Voorbeeld: Kippen op school

Kippen houden op school. Vaak is het een aantrekkelijk idee en met heel wat voordelen, maar denken jullie ook na over de gevolgen? Laat de kinderen kritisch naar een leuk idee kijken door met een Routekaart ook andere mogelijke gevolgen te bedenken.

Voorbeeld: Wat als we elke dag een beetje actua in de klas doen?

Met een visueel denkinstrument kan je ook je eigen klaswerking in vraag stellen. Is het bijvoorbeeld een goed idee om elke dag actua in de klas te brengen? Er zijn ongetwijfeld voor- en nadelen. Hieronder zie je het denkproces bij die vraag.

Voorbeeld: Wat als je spullen een tweede leven geeft?

Opruimen betekent niet altijd weggooien. Je kan spullen ook herstellen, upcyclen of weggeven. Wat zijn de gevolgen daarvan? Als je verder denkt dan de afvalberg die kleiner wordt en dat het goed is voor de planeet, ontdek je misschien dat je door op te ruimen bekend kan worden!

Voorbeeld: thuiswerken

Kan je, door thuis te werken meer lachen, je kinderen iets nieuws leren maar minder energie hebben? Collega Wendy bracht positieve en negatieve gevolgen van thuiswerken in kaart met de Routekaart, een manier om je denken zichtbaar te maken.

Voorbeeld: Sinterklaas

Als we het speelgoed waar we niet meer mee spelen nu eens aan Sinterklaas geven? Je zou er andere kinderen blij mee kunnen maken, je hebt veel plaats voor je lievelingsspeelgoed en er is ook minder afval.