Routekaart

Maak je denken zichtbaar

Een Routekaart is een visueel denkinstrument dat je denken zichtbaar maakt.

Het biedt een structuur die je stimuleert om de gevolgen van een situatie, handeling, gebeurtenis of idee te onderzoeken en in kaart te brengen en op die manier zicht te krijgen op de complexiteit van een thema.

Een Routekaart laat je:

  • een denkvraag formuleren
  • een startpunt formuleren
  • gevolgen bedenken
  • gevolgen van gevolgen bedenken
  • gevolgen beoordelen
  • het resultaat bekijken
  • reflecteren over het denkproces
  • afronden

Wil je het zelf proberen?

Je kan het gemakkelijk zelf doen in je klas. We leggen het stap voor stap uit.

Zijn je leerlingen al vertrouwd met Routekaart en wil je ze zelfstandig laten werken?

Voorbeeld: Klimaat in het nieuws

Kan het klimaat te veel in het nieuws komen? Met die vraag starten we het denkproces. Door veel klimaat in het nieuws, gaan mensen zich misschien afsluiten van het thema. Of is het net een manier om anderen te inspireren? Maar meer nieuws kan er ook voor zorgen dat mensen andere argumenten horen en zo hun blik verruimen.

Voorbeeld: Kippen op school

Kippen houden op school. Vaak is het een aantrekkelijk idee en met heel wat voordelen, maar denken jullie ook na over de gevolgen? Laat de kinderen kritisch naar een leuk idee kijken door met een Routekaart ook andere mogelijke gevolgen te bedenken.

Voorbeeld: Fake news en je bronnen controleren

Hoe ga je om met fake news en misleidende informatie? In dit filmpje denken we na over wat er kan gebeuren als je je bronnen niet controleert. Je zou er moedeloos van kunnen worden of merken dat mensen geen belang meer hechten aan jouw mening. Dat zou kúnnen gebeuren. Welke gevolgen bedenk jij nog met je collega’s of leerlingen tijdens het maken van een Routekaart?

Voorbeeld: Jouw klas verantwoordelijk voor de kinderrechten

Hoe zouden jouw leerlingen reageren als zij verantwoordelijk gesteld worden voor de kinderrechten? Met de werkvorm Routekaart kan het alle kanten op. En wat de ene positief vindt, vindt de andere misschien eerder negatief. Kunnen ze dan ook uitleggen waarom? Leg je oor te luister en laat je verrassen!

Voorbeeld: Wat als we elke dag een beetje actua in de klas doen?

Met een visueel denkinstrument kan je ook je eigen klaswerking in vraag stellen. Is het bijvoorbeeld een goed idee om elke dag actua in de klas te brengen? Er zijn ongetwijfeld voor- en nadelen. Hieronder zie je het denkproces bij die vraag.

Voorbeeld: Wat als je spullen een tweede leven geeft?

Opruimen betekent niet altijd weggooien. Je kan spullen ook herstellen, upcyclen of weggeven. Wat zijn de gevolgen daarvan? Als je verder denkt dan de afvalberg die kleiner wordt en dat het goed is voor de planeet, ontdek je misschien dat je door op te ruimen bekend kan worden!