Rood en Groen: “Aan de slag met de wereld: De kaartenset” uitgetest door Juf Ines

img_7851

Eerste indrukken
Bij het ontvangen van de kaartenset (https://djapo.be/aan-de-slag-met-een-werelddag-kaartenset/)   werd mijn nieuwsgierigheid onmiddellijk geprikkeld. Tijdens de speeltijden en pauzes op school ging ik dan ook enthousiast op verkenning in mijn nieuw materiaal. Vooral de kaartjes rond het thema water spraken mij enorm aan. Jammer dat ik nog eventjes moet wachten op dit thema in mijn klas (dit staat gepland voor januari/februari), maar superleuk dat ik alvast een houvast heb om mijn thema rond op te bouwen.
De kaartjes zijn heel mooi vormgegeven en duidelijk gestructureerd door het kleurgebruik. Je kan eigenlijk al selecteren op basis van de voorkant zonder de hele werkvorm te moeten lezen. Zo ben ik dan ook te werk gegaan om dit pakket uit te testen.
Uitwerking
Eerst moest ik voor mezelf de keuze maken : ga ik deze kaartenset toepassen op het huidige thema bij W.O. of ga ik een nieuw lesje aanbrengen rond het thema ‘Fairtrade’? Een enorm moeilijke keuze aangezien ons huidige W.O. thema ‘het koningshuis van België’ is. Niet meteen een evidente inhoud dus om ‘ideeën voor actie’ of ‘actie’ rondom te ondernemen. Aan de andere kant is Fairtrade dan weer niet zo bekend in Wallonië en zou ik hier eerst enkele lesuren met extra uitleg aan moeten spenderen.
Na enkele nachtjes wikken en wegen besloot ik dan toch om voor de moeilijke(re) optie te gaan en het koningshuis te integreren in de kaartenset. Het is immers toch de bedoeling dat onze kinderen ruimdenkend opgroeien en deze vaardigheden oefenen op school? Misschien is het niet helemaal de bedoeling om dit prachtige educatieve materiaal op deze manier toe te passen, maar aan de andere kant raken ze wel gewend aan het materiaal en oefenen ze de vaardigheden rondom creatief en kritisch denken, die ze straks nodig zullen hebben bij het thema water. Niet enkel een kennismaking met de kaartjes voor de juf dus! 😉

img_7906img_7904
Aan de slag
Ik koos voor de kaart ‘rood en groen’. De leerlingen kregen allemaal een rood en groen kaartje aan het begin van de les. Eerst moesten we nog even de geziene leerstof rondom de koningen kort herhalen om vervolgens te discussiëren over de taken die een koning al dan niet heeft. Zo kwamen we quasi vanzelf aan het gebruiken van de rode en groene kaartjes.
De inhoud van de stellingen die aan het bord stonden doet er op zich niet toe. Het belangrijkste voor mij was dat de leerlingen aan het praten waren, maar vooral naar mekaar luisterden. Ze apprecieerden elkaars mening en stelden hun eigen oordeel bij. ‘Maar juf, Martin steekt zijn groen en zijn rood kaartje in de lucht! Mag dat wel?’ of ‘Juf, Lise steekt geen kaartje in de lucht’. Zalig om te zien dat de kinderen hier zelf zo intensief mee bezig zijn zonder de uitleg te moeten geven, maar nog geweldiger als een andere leerling zegt dat je geen mening of oordeel over iets hoeft te hebben. Doelstellingen bereikt rondom de filosofische en talige vaardigheden en ondertussen hebben we nog de taken van de koning uitgebreid besproken, top-les!
Achteraf
Nadat we klaar waren met de kaartjes hebben de leerlingen elk hun rood en groen kaartje versierd, de juf heeft ze gelamineerd en ze liggen in hun vakje op de kast. Binnen handbereik dus voor het volgende onderwijsleergesprek, het zoveelste conflict in de gang of op de speelplaats of wanneer iemand iets meebrengt uit de actualiteit. Het duurt 10 minuten om de kaartjes te maken, maar je kan ze in zoveel dingen heel simpel integreren. De volgende stap is de kaartjes in het thema water te gebruiken om dan tegen Pasen hopelijk de kinderen zelf een thema te laten kiezen (en uitwerken) aan de hand van de kaarten.

Blinde Wereldkaart
Oh ja, en ondertussen hebben we in P3 een nieuwe bestemming gevonden voor onze blindewereldkaart…
… de leerlingen van P3 wilden graag iets knutselen voor de slotceremonie van de Olympische Spelen!
Aan het einde van de Olympische Spelen die op school georganiseerd werden volgde een grote ceremonie met ouders, familie en vrienden. We zijn op zoek gegaan naar de betekenis van de ringen die de OS symboliseren en zo hebben we de continenten op de kaart de juiste kleur gegeven. Daarna zijn we in groepjes op zoek gegaan in de atlas naar waar onze groep (land) ligt en hebben we de kaart gepersonaliseerd aan de OS in Blegny dit jaar. Een mooie extra versiering voor de zaal bij de ceremonie en fiere gezichtjes van de leerlingen!