Proeven van zoet en zout water in Kumtich

In de vrije basisschool Vroenhof in Kumtich werkten ze de voorbije weken rond de zee. Een les over zout en zoet water van Wereldlesidee sloot mooi aan op het thema. Birgit Schier ging voor ons een kijkje nemen.

De les start met een toffe inleiding. De klas proeft van twee bekertjes water: een bekertje met ‘normaal’ water, het zoet water, en een bekertje met water waaraan zout is toegevoegd, het zout water. Met deze inleiding zijn de kinderen meteen geprikkeld en geboeid.

Watertekort

Samen met de juf lezen ze het artikel rond watertekort in de wereld. De kinderen zijn enorm onder de indruk van de harde cijfers: Maar 4% zoet water is echt niet veel!
Met die vaststelling gaat het vlotjes naar de opdracht. Nu ze op de hoogte zijn van de situatieen weten waar in de wereld er zout en zoet water is, kunnen ze zelf aan de slag. Op de wereldkaart kleuren ze al het zout water rood en al het zoet water blauw.

Filosoferen over water

Wat zouden wij doen als we de baas waren van al het water op aarde? Mag iemand wel de baas zijn? Welk water is jouw water? Hoeveel water mag ieder persoon gebruiken? Hoe zou jij het water op aarde verdelen?

Met de neus op de feiten gedrukt, denken ze ook na over het probleem. Het filosofisch gesprek komt vlug op gang en levert heel wat goede ideeën op! De kinderen gaan hevig met elkaar in dialoog en de vullen elkaar mooi aan.

Wat als de kinderen de baas waren?

Volgens deze klas kan er beter niemand de baas zijn want het water behoort de natuur toe. Water is dus een beetje van iedereen. Maar wanneer je het in de winkel koopt, is het echt van jou alleen. Het water dat bij jouw thuis uit de kraan komt, dat mag je ook houden.

Mochten zij de baas worden kan je je eraan verwachten dat ze het water zullen herverdelen. Krijgt iedereen evenveel? Daar zijn ze het nog niet helemaal over eens. Misschien zal dit wel van je leeftijd, streek en werk afhangen. Hoe ze dit praktisch zullen aanpakken? Enkel een bepaalde hoeveelheid zal bij jou uit de kraan lopen. Ook willen ze zeker proberen om van zout water drinkwater te maken. Probleem opgelost!

Op het einde denken ze nog na over wat zij kunnen doen tegen waterverspilling: meer de douche te nemen, een regenwaterput bij elk huis en met regenwater de planten water geven bijvoorbeeld. En er af en toe eens bij stilstaan dat je waterverbruik niet altijd ziet: ook bij de productie van een biefstuk op je bord is er veel water nodig.

Bekijk ook:

Themabundel water
Workshops water
Zes dingen om te doen rond Wereldwaterdag
Meer lessen met de wereldkaart 
Wat is filosoferen met kinderen?