
Filosoferen met kinderen over eerlijke handel: hoe begin je eraan?
In opdracht van Oxfam trok collega Sabine Anné naar de International Days in Howest Brugge om dit samen te ervaren. De studenten leerden dat je tijdens het filosoferen concepten en waarden onderzoekt. Ze doken in het kleurrijke verhaal van (h)eerlijke bananentaart en ontdekten verschillende interessante waarden zoals samenwerking, solidariteit, onrechtvaardigheid.
De studenten kwamen samen tot verrassende, filosofische vragen over deze begrippen. Djapo stelde het denkkader van de methode Filosoferen voor en hoe je dit naar de klaspraktijk vertaalt.
Na de middag bleven ze nog even in Zuid-Amerika en reisden van de bananenplantages naar de suikerrietplantages in Paraguay. In het audioverhaal ‘In de ban van suiker’ werpt Adelina vanuit haar luchtballon een boeiend licht op de problematiek van suikerriet.
De studenten werkten rond dit verhaal in een carrousel van werkvormen waarin ze diverse denktechnieken oefenden zoals leren argumenteren en hypothesen volgen.
Een paar voorbeelden van ingevulde werkbladen bij de werkvorm ‘Hypothesestralen’: