Over kaas met gaten en andere creatieve denkoefeningen

Wat als een tussenstop je sneller op je bestemming brengt? Wist je dat je met een vuist in de lucht meer gedragen beslissingen kan nemen? En hoe kan participatie tot boomklimmen leiden? Onze begeleiders gingen met deze vragen aan de slag en vertellen je hoe leerkrachten scholen concreet werk maken van maatschappelijke vraagstukken en van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling.

Collega Kristien De Frenne bijt de spits af en vertelt je meer over de vraag: ‘Wat als participatie tot boomklimmen leidt?’ en het verhaal van GO! Centrum in Geraardsbergen. Koen Cornelis stak zijn vuisten in de lucht tijdens de kindergemeenteraad van Kruibeke, waar ze een manier zochten om een gedragen voorstel rond kinderrechten te formuleren.

Juist of fout bestaat niet als je wil experimenteren. Heleen Dorpmans weet er alles over en legt je uit hoe een procesbegeleiding bij KS Leuven Verliep. Wendy Blanckaert nam een kaas met gaten mee naar het Anker in Knokke om zo de dromen en de toekomstvisie van de school te kunnen formuleren.

Kan een extra tussenstop je sneller op je bestemming brengen? In de Esdoorn in Borgerhout liet Ann Matton het team even halt houden en dat leverde interessante stappen op op weg naar een echte wereldschool. En Karolien Cox zingt voor jou een liedje van Urbanus om je anders naar de dingen te doen kijken.

1 + 1 is 3 als je je blik wil verruimen dat weten ze in kinderrechtenschool De Cocon in Tremelo. Collega Kristien legt je uit hoe dat zit.

Heb je zelf ook vragen rond hoe je in je klas of school werk kan maken van een duurzamere wereld? Zoek je concrete tools en tips? Contacteer ons!