Mondmaskerpraat

Een mondmasker in de klas, wat doet dat met een leerling?
Hoe ga je ermee om als kind, als jongere, als leerkracht, ondersteuner of directie?

Scroll naar beneden om aan de slag te gaan.

© Shutterstock

Mondmaskerpraat in het kleuteronderwijs

Gevoelenstouw (jongste kleuters)

Onderzoek met de kleuters hoe zij zich voelen in een wereld met mondmaskers. Ze leggen hun symbooltje op een as tussen een blije en een droevige smiley en zien dat hun klasgenoten mogelijk andere gevoelens hebben.

Rode vlakken, groene vlakken (oudste kleuters)

Met deze werkvorm kunnen de kleuters bij bepaalde situaties aangeven of ze die goed of oké vinden, of eerder niet. Door gebruik te maken van rode en groene kaartjes, kunnen ze hun mening visualiseren en zien ze ook dat meningen kunnen verschillen.

Download de foto’s bij de fiche.


Mondmaskerpraat in het lager onderwijs

Standpuntentuin (1e graad lager onderwijs)

Met een standpuntentuin kunnen leerlingen met kleuren duidelijk maken hoe ze over bepaalde stellingen denken. Ze vergelijken bovendien hun kleurtjes met elkaar, zodat ze ontdekken dat er verschillende meningen kunnen bestaan over hetzelfde onderwerp.

Download het werkblad bij de fiche.

Joepie! Verdorie! (2e en 3e graad lager onderwijs)

Laat de leerlingen de voor- en nadelen van mondmaskers ontdekken door ze verplicht door een bepaalde bril te laten kijken.

Download het werkblad bij de fiche.