LUCHT

Ugh, ugh, ugh! We zien het misschien niet, maar toch hangt er zo veel vuil in de lucht dat we er ziek van worden. In deze les gaan kinderen onderzoeken of iets enkel vuil is als je het kan zien. Ze stellen hun eigen waarnemingen in vraag. De brug wordt gemaakt naar onze eigen lucht die er proper uitziet, maar het toch niet is. Een perfecte inleiding voor een filosofisch gesprek rond de denkvraag: “Moet je iets proper maken als je niet kan zien dat het vuil is?”

Deze les, waarin je de vaardigheid filosoferen oefent, staat volledig op zichzelf. Maar is ook de perfecte inleiding als je het eens uitgebreid over het thema luchtvervuiling wil hebben. In de les ‘Alarm! Smog!’ kan je met je kinderen verder ingaan op de oorzaken en gevolgen van lucht (systeemdenken), de kinderen ontdekken wat smog is door het zelf te maken, en ze bedenken in het uitvinderslabo oplossingen voor het probleem (creatief denken).

Lesmateriaal, leerplandelen en eindtermen
Foto van een straat
Leerplandoelen en Eindtermen

Bekijk ook: 

Nog meer downloadbare lessen en activiteiten
Ons aanbod voor het basisonderwijs
Onze webshop