Leer actiegericht werken rond duurzaam afval- en materialenbeheer

Ruim de helft van de Vlaamse middelbare scholieren is vragende partij voor een vak rond duurzaamheid, ecologie en afval op school. Ze blijven bovendien hoopvol over de toekomst, maar twijfelen nog aan de impact van hun inspanningen. Met het nieuw educatief aanbod van Fost Plus, de OVAM en Djapo ontwikkelen leerlingen de vaardigheden om de duurzame toekomst waar ze van dromen zelf vorm te geven.

Uit een bevraging door Fost Plus, de OVAM en Djapo blijkt dat 6 op 10 middelbare scholieren gelooft dat we het milieu kunnen redden als we de nodige inspanningen leveren. 75% zegt al duurzaam om te gaan met verpakkingen, ruim 53% wil graag een stapje verder gaan en is voorstander van een apart vak rond duurzaamheid, ecologie en afval op de middelbare school.

Maar het besef dat hun inspanningen een positief effect hebben, moet bij de middelbare scholieren nog wat groeien. Zo’n 45% vreest dat hun acties er niet voor zorgen dat de afvalberg écht kleiner wordt. Daarom ontwikkelde Djapo op vraag van Fost Plus en de OVAM een gratis educatief aanbod rond duurzaam afval- en materialenbeheer voor het secundair onderwijs.

Het aanbod, “Ik zie wat jij niet ziet”, is afgestemd op de eindtermen en bestaat uit zowel lesvoorbereidingen, eenmalige nascholing als een coaching traject met collega-leerkrachten. Op die manier worden leerkrachten van begin tot eind ondersteund om de optimale leercontext rond dit vraagstuk te creëren.

De toegepaste methodiek doet leerlingen ontdekken dat ze deel uitmaken van een groter geheel waarbinnen hun gedrag wél een positieve invloed heeft. Door middel van denkvaardigheden als systeemdenken, creatief denken, actiegericht werken en filosoferen wordt hun verantwoordelijkheidszin aangewakkerd. Aan het einde van dit traject beschikken ze over de nodige vaardigheden om de duurzame toekomst waar ze van dromen zelf vorm te geven.

Ontdek het educatief aanbod via www.fostplus.be/ikzie en geniet van begeleiding in de vorm van nascholing of coaching.