Ga verder naar de inhoud

Kinderrechten op de keper

Voor eerste en tweede graad

De bel van de speeltijd leidt voor een keer niet tot vrolijk gejoel. Hebben kinderen dan geen recht op spel? Onderzoek samen met je leerlingen van het eerste leerjaar welke kinderrechten er bestaan. Hoe voelen ze zich bij het schenden van bepaalde kinderrechten? Ontdek in een memoryspel welke rechten voor kinderen wereldwijd belangrijk zijn.

Een scene over kinderrechten

Voor tweede graad

Belgerinkel voor de speeltijd: dat roept bij kinderen op school steevast een lach op. Maar stel je voor dat er geen speeltijd is of geen tussendoortje? Dat roept vragen op en nog meer gevoelens. De kinderen beelden hun emoties uit op een roetsjbaan en brengen vervolgens enkele kinderrechten in scene. Stof voor een rijk gesprek!

Kinderrecht van antwoord

Voor derde graad

Een boze brief van een buurman over lawaai zorgt voor trammelant in de klas. Kinderen hebben toch recht op spelen? Welke rechten hebben kinderen nog en welke linken zie je daarover in de actualiteit? De leerlingen van de derde graad onderzoeken en beelden de kinderrechten speels uit. Al die ideeën helpen de leerlingen om hun recht van antwoord te formuleren.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.