Kan een extra tussenstop je sneller op je bestemming brengen?

De Esdoorn in Borgerhout wilde graag een Wereldschool zijn, maar hoe zouden ze dat invullen? In een een nascholing rond duurzaamheid legde collega Ann die vraag voor aan een deel van het team, een kernteam.

Nu denk je misschien: waarom geen nascholing met het hele team? De school koos ervoor om een tussenstop te nemen. Meteen na de nascholing ging het kernteam aan de slag: ze maakten een workshop voor het hele leerkrachtenteam. Zo werd de volgende personeelsvergadering én interactief én met een grote betrokkenheid van het team.

Een extra tussenstop kan je dus sneller op je bestemming brengen. Het kernteam moest zich de materie dan wel eerst zelf eigen maken en daarna naar de collega’s brengen. Maar net hierdoor werd de school zelf meer eigenaar van dit proces om werk te maken van een Wereldschool volgens hoe zij het zagen.

Wil je ook meer eigenaarschap in je klas of school? Zoek je concrete tools en inspiratie om rond Educatie Duurzame Ontwikkeling te werken? Boek een gratis gesprek met Djapo. Een tussenstop die je veel stappen kan doen zetten!

Leren van maatschappelijke uitdagingen

Djapo legt de link tussen maatschappelijke uitdagingen en onderwijs, meer specifiek via Educatie voor Duurzame Ontwikkeling. Die link is een wisselwerking:
• Onderwijs maakt ons vaardiger om met maatschappelijke uitdagingen om te gaan.
• Maatschappelijke uitdagingen zijn een relevante context om in en van te leren.

De kinderen / jongeren in je klas geven mee vorm aan een duurzame samenleving. Tegelijk komen heel wat maatschappelijke uitdagingen je klas binnen. Een duurzame samenleving vormgeven is allesbehalve een gemakkelijke opdracht.

Hoe kan je dat precies doen? Wat doe je al? Welke problemen ervaar je? Welke kansen zie je? We maken graag tijd vrij om dat samen te bekijken.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Zoek je bijvoorbeeld begeleiding om rond een maatschappelijk thema te werken? Wil je met je team stappen zetten? Wil je meer aandacht besteden aan zelfstandig en kritisch denken of aan systeemdenken? Wil je schoolbreed werk maken van burgerschap of kinderrechten?

Of zoek je manieren om te werken rond het verkennen van gevoelens en de meningen van leerlingen? Rond fake news, het onderscheid tussen feiten en meningen? Onze aanpak en heel veel van onze werkvormen zetten kinderen en jongeren aan het denken en laten hen de wereld vanuit een ander perspectief bekijken. Ook al in de kleuterklas.

Tijdens het gesprek bekijken we jullie vragen en noden. Geven we advies, tools en inspiratie.