Ga verder naar de inhoud

“Welke lesinhoud kan ik geven tijdens een boerderijbezoek?”

Vraag uit de klas
26 april 2024

Educatief medewerker Wendy nam met haar vijfde leerjaar jarenlang deel aan BOERDERIJonderWIJS van Provincie Oost-Vlaanderen. “Het voordeel is dat je de leerstof uit de klas helemaal tot leven kan brengen”, vertelt ze. “Zo bereik je ook kinderen die liever uit de praktijk leren dan uit een schoolboek.” Wendy licht via enkele voorbeelden toe welke lesinhouden zij aan bod bracht tijdens de boerderijbezoeken.

Impact van mens in kaart brengen

“Een bezoek aan de boerderij nodigt uit om met je leerlingen in gesprek te gaan over de verhouding tussen enerzijds de behoefte aan gezonde voeding en anderzijds de impact die we hebben als we te veel voeding consumeren of – erger – weggooien. De leerlingen steken samen met de boer of boerin de handen uit de mouwen en krijgen inzicht in hoe hard die elke dag moet werken, welke middelen je nodig hebt om groenten te laten groeien en welke voeding de dieren op de boerderij zoal eten.”

“Daarna kan je met hen gaan systeemdenken: wat als we nu regelmatig eten zouden weggooien thuis? Wat zijn daarvan de gevolgen voor natuur, de boer of jezelf? Zo kan je samen met hen in beeld brengen hoe mensen op positieve en negatieve wijze kunnen omgaan met hun omgeving en het milieu in het algemeen.”

"We onderzochten de vraag: wat als er geen supermarkten waren, maar enkel hoevewinkels? Welke impact kan dat dan hebben op de verkoopprijs en de winst of het verlies voor de boer?”

Wendy Blanckaert
Educatief medewerker Djapo en voormalig leerkracht

Economische begrippen

"In het vijfde leerjaar komt 'recht evenredige prijsverhouding' aan bod, wat niet voor iedereen eenvoudige leerstof is. De boerderij die we elk jaar bezochten, had gelukkig een hoevewinkel. Daardoor konden we de leerstof inoefenen in een reële situatie. De leerlingen kregen een portefeuille en mochten zelf inkopen doen voor het avondeten. Ze moesten de prijs berekenen bij de hoeveelheden die ze kochten.”

“Daarnaast leren ze ook over economische begrippen zoals inkoopprijs, verkoopprijs, winst en verlies. Dat zijn zeer abstracte termen die we concreet maakten tijdens een activiteit rond korte en lange keten. In beide scenario’s legden we de schakels tussen boer en consument bloot en de mate waarin boeren een eerlijke prijs ontvangen voor hun product. We onderzochten de vraag: wat als er geen supermarkten waren, maar enkel hoevewinkels? Welke impact kan dat dan hebben op de verkoopprijs en de winst of het verlies voor de boer?”

Wiskunde in de praktijk

“In de boerderij kunnen ook heel wat wiskundige begrippen tot leven komen. Als we over kijklijnen praatten, dan mochten de leerlingen plaatsnemen op een tractor om hun blikveld te bepalen. Tijdens de les over ruimtemeetkunde gingen de leerlingen op zoek naar ruimtefiguren op de boerderij, zoals balken, cilinders en kubussen. En tijdens de sessie schaal berekenen, haalde ik een minitractor uit mijn zak en mochten ze berekenen hoe die miniversie zich verhield tot de echte tractor.”

“De leerlingen konden op een bepaald moment ook de boer helpen om te berekenen hoeveel mest die nodig had voor zijn land. Dan deelde ik verschillende meetinstrumenten uit, zoals een vouwmeter of een fietswiel – of ze moesten de grond letterlijk afstappen om de lengte en de breedte te bepalen. Vervolgens berekenden ze de oppervlakte van het L-vormige veld. Toen de boerin tot slot vertelde hoeveel mest ze nodig heeft voor 1 hectare, maakten de leerlingen vervolgens de berekening voor dat perceel Het nut van oppervlakteberekening in de landbouw werd hier duidelijk."

Werken jij en je collega’s net als Wendy ook graag projectmatig rond een thema? Ben je op zoek naar extra inspiratie of ideeën om je projectweken nieuw leven in te blazen? Boek dan de begeleiding ‘Aan de slag met projectmatig werk’.

Gepubliceerd op 26 april 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

“Blijven communiceren, continu naar connectie zoeken: dat neem ik mee naar mijn team!”

Interview
6 juni 2024

In 2024 nemen 11 Vlaamse leerkrachten, zorgcoördinatoren en schooldirecteurs deel aan het Europese LIFE-project. Ze gaan op zoek naar de zin van hun persoonlijke en professionele leven en buigen zich over belangrijke levensvragen. Ze lezen daarvoor inspirerende teksten, duiken samen in diepgravende gesprekken en geven op creatieve wijze uiting aan hun inzichten. Maar wat doet zo’n traject met een mens? En heeft LIFE ook impact op hoe je in je job staat? We vroegen het aan Leen Langenbick, directeur van Kunstacademie Torhout.

Waarom actiegericht werken rond afval?

Woordje uitleg
28 mei 2024

Als je in het secundair onderwijs aan de slag wil gaan rond het thema ‘afval’, dan kan je kiezen voor het lessenpakket ‘Ik zie wat jij niet ziet’ van Fost Plus en Djapo. Met dat pakket stimuleer je jongeren om actiegericht aan de slag te gaan rond huishoudelijk verpakkingsafval. Maar wat is precies de grote meerwaarde van actiegericht werken? Een woordje uitleg.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief