Ga verder naar de inhoud

In gesprek met Lidl

Die actie komt er van het vijfde leerjaar van meester Dave van de 3Hoek in Ekeren. De klas ging creatief denken over een vraag van Lidl. In een videoboodschap vraagt de grote baas of de klas hem kan helpen om ideeën te bedenken die zijn supermarkt kan doen om de bijen te redden. Want als de bijen uitsterven, liggen er binnenkort veel minder producten in de winkel. Veel minder dan je op het eerste gezicht zou denken.

“Oh! Ook mayonaise zou kunnen verdwijnen omwille van de citroen en zonnebloemolie.”

Naar de supermarkt

De klas trekt op onderzoek. In de supermarkt blijken een aantal bakken leeg. De winkelverantwoordelijke legt uit dat er minder groenten en fruit zijn. Dat komt omdat de bij bedreigd is. Er sterven heel veel bijen door ziekten en door gif dat wij spuiten om onkruid of insecten te verdelgen. Maar bijen zorgen voor bestuiving, zij zorgen dat planten bevrucht worden en er nieuwe vruchtjes aan planten groeien. Niet enkel groenten en fruit, maar heel veel andere producten zijn rechtstreeks of onrechtstreeks afhankelijk van de bij. De kinderen gaan op onderzoek: producten worden gescreend, ingrediënten worden gecheckt, wenkbrauwen gefronst.

Op, op, alles is op!

Mayonaise op basis van zonnebloemolie, appelmoes, aardbeienconftuur, koffie, mosterd, yoghurt met fruit… Ongelooflijk hoeveel producten er zouden kunnen verdwijnen! Ook chocolade! Die is niet afhankelijk van bijen, maar wel van andere insecten die bedreigd worden.

“En boter ook! Want een koe eet planten, die hebben bijen nodig voor bestuiving. Als er geen planten meer zijn voor de koe, heeft de koe geen eten. Als de koe geen eten heeft, kan ze geen melk geven. Als de koe geen melk geeft, kunnen we geen boter maken.”

De kinderen zijn vastberaden om ideeën en oplossingen te bedenken om de bijen te redden.

Terug in de klas gaan de kinderen creatief denken. Eerst onderzoeken ze welke elementen oorzaak zijn van de bijensterfte en hoe we kunnen helpen. Ze komen tot: minder pesticiden, meer bijennesten en meer verschillende planten.

Met de werkvorm ‘Bestuivertje in de klas’ benoemen kinderen zinvolle eigenschappen van een bepaald idee en bedenken ze nog meer ideeën met die eigenschappen. Op die manier genereren ze nieuwe denkpatronen en komen ze tot oplossingen.

© Irina De Groof

Dat doen ze ondermeer tijdens de Ideeëndans: de kinderen stappen kriskras door de klas, de muziek staat op. Elk kind heeft een kaartje, de een met een probleem op, de ander met een eigenschap op. Zodra de muziek stopt verzinnen ze per twee een idee voor het probleem op het ene kaartje, dat voldoet aan het kenmerk op het andere kaartje. Bijvoorbeeld: Bedenk een idee voor ‘meer bloemen’ met het kenmerk ‘gratis’ wordt dan ‘gratis bloemzaden uitdelen’.

© Irina De Groof

Ze verzamelen alle ideeën op papier. Nadien gaan ze op zoek naar de ‘beste’ ideeën: ze moeten ondermeer uitvoerbaar zijn voor de supermarkt en haalbaar voor de meeste klanten. De grote baas van Lidl mag zich aan een uitgebreide lijst adviezen verwachten.

© Irina De Groof

Beste supermarkt,

Deze oplossingen bedachten wij voor de actie Red De Bij!

  • Verkoop materiaal om bijenhotels en bijennesten te maken en geef workshops aan de klanten.
  • Zet zelf bijenhotels bij de supermarkt.
  • Beloon klanten die dingen kopen die goed zijn voor de natuur.
  • Klanten die te veel zaadjes van bloemen en planten hebben mogen die aan de supermarkt geven, die geeft ze aan andere klanten.
  • Zorg voor plaatsen en materiaal waar bijen nesten kunnen maken.
  • Post foto’s en grappige filmpjes van hoe jullie de bijen redden.
  • Neem bijenguards in dienst: mensen die speciale plekken maken waar er nooit pesticiden worden gebruikt en die erop letten dat andere mensen er ook geen pesticiden gebruiken.
  • Verkoop geen grasmaaiers meer, zodat er veel bloemen kunnen groeien.

Groetjes
Klas meester Dave,
3Hoek, Ekeren

Gepubliceerd op 2 mei 2023

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

“Blijven communiceren, continu naar connectie zoeken: dat neem ik mee naar mijn team!”

Interview
6 juni 2024

In 2024 nemen 11 Vlaamse leerkrachten, zorgcoördinatoren en schooldirecteurs deel aan het Europese LIFE-project. Ze gaan op zoek naar de zin van hun persoonlijke en professionele leven en buigen zich over belangrijke levensvragen. Ze lezen daarvoor inspirerende teksten, duiken samen in diepgravende gesprekken en geven op creatieve wijze uiting aan hun inzichten. Maar wat doet zo’n traject met een mens? En heeft LIFE ook impact op hoe je in je job staat? We vroegen het aan Leen Langenbick, directeur van Kunstacademie Torhout.

Waarom actiegericht werken rond afval?

Woordje uitleg
28 mei 2024

Als je in het secundair onderwijs aan de slag wil gaan rond het thema ‘afval’, dan kan je kiezen voor het lessenpakket ‘Ik zie wat jij niet ziet’ van Fost Plus en Djapo. Met dat pakket stimuleer je jongeren om actiegericht aan de slag te gaan rond huishoudelijk verpakkingsafval. Maar wat is precies de grote meerwaarde van actiegericht werken? Een woordje uitleg.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief