Ga verder naar de inhoud

“Onze leerlingen ontpopten zich tot heuse wetenschapsonderzoekers”

In de praktijk
5 augustus 2024

Vorig schooljaar nam VBS Sleutelhof uit Rumst deel aan het Europese COSMOS-project. De focus van dat project: hoe maak je wetenschapsonderwijs maatschappelijk relevanter? De leerkrachten lieten hun leerlingen zelfstandig werken rond de onderzoeksvraag ‘Hoe kunnen we de ecologische voetafdruk van onze school verkleinen?’. Van metingen over sensibiliseringsacties tot eindevaluatie: directrice Tine Hendrickx en leerkracht Sarah Herman vertellen hoe hun leerlingen van de 3de graad uitgroeiden tot heuse onderzoekers met als resultaat: een verlaging van de ecologische voetafdruk van onze school.

Onderdompeling in wetenschapsonderwijs

TINE: “Hoe leer je leerlingen om goede onderzoeksvragen te stellen? En hoe ondersteun je hen om die onderzoeksvragen vervolgens stapsgewijs uit te werken? Dat zijn onderwerpen waarrond basisscholen doorgaans weinig ervaring hebben. Het COSMOS-project was een uitgelezen kans voor onze leerkrachten van de 3de graad om daarin te groeien, ook dankzij de gratis begeleiding van Djapo en de Karel de Grote Hogeschool.”

SARAH: “Tijdens een eerste sessie met Djapo maakten we kennis met de SSIBL-methodiek: Socio-Scientific Inquiry-Based Learning. Die methodiek biedt leerkrachten handvaten om hun leerlingen onderzoekend te laten werken rond sociaal-wetenschappelijke vraagstukken. De leerlingen volgen daarbij drie cruciale fases: Ask, Find Out en Act. Kort samengevat vertrekken de leerlingen van een onderzoeksvraag, waarna ze daarrond informatie verzamelen en acties tot verbetering uitvoeren. Meten is daarbij cruciaal: de leerlingen voeren een start- en eindmeting uit, zodat ze de evolutie goed in kaart kunnen brengen.”

Vragen staat vrij

TINE: “We kozen voor een onderzoeksvraag waarbij de leerlingen écht een verschil konden maken voor de school: ‘Hoe kunnen we de ecologische voetafdruk van onze school verkleinen?’.”

SARAH: “De leerlingen werkten in tien verschillende groepjes aan de onderzoeksvraag, elk groepje focussend op een ander deelthema, zoals licht en voeding. Tijdens de ASK-fase moesten ze zich vooral zoveel mogelijk vragen stellen over het thema. Met als resultaat tien behapbare en meetbare deelonderzoeksvragen, zoals ‘Hoeveel kinderen komen er elke dag met de auto naar school?’ of ‘Hoeveel papier gooit de school elke week weg?’”.

“De leerlingen betrokken zelf andere leerlingen, schoolmedewerkers en ouders bij het project!”

Sarah Herman
Leerkracht VBS Sleutelhof

SARAH: “Tijdens de FIND OUT-fase gingen de leerlingen op pad om informatie te verzamelen. Ze klopten aan bij andere leerlingen, schoolmedewerkers en ook ouders om te weten hoeveel kinderen er elke dag met de auto naar school komen, hoeveel ouders effectief naar de ‘Verloren Voorwerpen’-kast kijken en hoeveel leerlingen de inhoud van hun brooddoos volledig opeten. Zo kwamen ze tot een nulmeting: een startpunt om de impact van toekomstige acties te kunnen meten.”

TINE: “Tijdens het project zag je de houding van de leerlingen daarin groeien. In het begin stelden ze heel complexe, brede vragen, zoals ‘Hoeveel energie verbruik je?’. Naarmate het project vorderde, werden hun vragen veel gerichter en compacter.”

SARAH: “Ik was ook positief verrast door de professionele houding van de leerlingen. In elk groepje zaten er wel een of meerdere leerlingen die het fijn vonden om de verantwoordelijkheid van een eigen onderzoek op zich te mogen nemen. Daardoor voerde elk groepje de verschillende stappen van het onderzoek mooi uit én waren ze extra trots op de stappen die ze samen zetten.”

Van onderzoeksbrigade tot reclamebureau

SARAH: “Tijdens de ACT-fase voerden de leerlingen acties uit die volgens hen de resultaten van hun onderzoeksvraag zouden verbeteren. Zo organiseerden ze een reclamecampagne waarmee ze ouders aanspoorden om vaker naar de ‘Verloren Voorwerpen’-kast te kijken. En ze plaatsten pictogrammen op de doorspoelknoppen van de wc, zodat leerlingen énkel de grote knop zouden indrukken als het echt nodig was. De acties waren zichtbaar en maakten echt een verschil, zo bleek uit de daaropvolgende eindmeting.”

TINE: “Elk groepje kon een positieve evolutie meten. Dankzij hun sensibiliseringsacties verspilden we minder water tijdens een wc-bezoek, gooiden we minder papier weg, kwamen we minder vaak met de auto naar school … Mooi om te zien!”

SARAH: “De SSIBL-didactiek bleek effectief. Omdat de leerlingen echt impact konden maken op hun school, waren ze extra gemotiveerd om rond de onderzoeksvraag te werken en betrokken ze met plezier andere leerlingen, schoolmedewerkers en ouders. Idealiter hadden ze daarbij ook actoren buiten de schoolmuren betrokken – want dat was ook het opzet van COSMOS. Niet elk groepje is daarin geslaagd. Maar de SSIBL-didactiek, dat is een blijvertje!”

TINE: “Idealiter werken we die methodiek de komende jaren ook uit voor de eerste en tweede graad lager onderwijs. En wie weet zelfs voor de kleuters. Want goede onderzoeksvragen kunnen stellen, dat is op elke leeftijd relevant!”

Graag meer info over COSMOS?

Op de projectwebsite vind je meer info over doelstellingen en aanpak. Benieuwd naar de weg die we aflegden? Of naar het verhaal van de deelnemende scholen? Schrijf je in voor de slotconferentie op 22 november in De Vereeniging in Utrecht (Nederland).

Gepubliceerd op 5 augustus 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Lesideeën voor dit najaar

Tips
6 september 2024

De schoolstart is altijd ontzettend druk. Daarom leek het ons fijn om je wat opzoekwerk te besparen en al een selectie lesideeën voor dit najaar te verzamelen. Lees je mee?

Waarom investeren in de Gouden Weken?

Woordje uitleg
7 augustus 2024

De Gouden Weken staan bijna voor de deur! Tijdens die eerste drie tot zes weken van het schooljaar leren je leerlingen elkaar en jou kennen of pikken jullie de draad weer op na een lange zomer. Het ideale moment dus om de basis te leggen voor een positief klasklimaat. Maar wat is dat precies: een open en positief klasklimaat? En wat is de impact op de groepsvorming? Een woordje uitleg.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief