Ga verder naar de inhoud

Ik trek het mij aan, en jij?

Tips
22 januari 2024

De wereld om ons heen schreeuwt om verandering. Langdurige periodes van droogte, bosbranden en overstromingen herinneren ons dagelijks aan de impact van klimaatverandering. In het kader van de jaarlijkse campagne #Iktrekhetmijaan (voorheen Dikketruiendag) willen we samen met jou in actie komen voor een beter klimaat. Trek het je aan en motiveer je leerlingen met deze lessen en creatieve werkvormen.

Te koud om te spelen

Jongste en oudste kleuters

Het is winter. Dan is het weer wel eens koud en guur. Soms hebben we het zelfs te koud om te spelen! Geen nood, Gloob en Teo trekken wel aan onze mouw.

Ga op zoek naar de beste, leukste, warmste manier om de kou uit je lijf te verdrijven en zorg er zo voor dat die verwarming een graad of twee lager kan. Goed voor je lichaam en goed voor de natuur. Tijdens deze klasactiviteit stimuleren we kinderen om na te denken over manieren om het warm te krijgen. Dat kan op heel veel manieren, zonder dat er elektriciteit, gas of mazout nodig is.

Les - Warm, warmer, warmst

Lager onderwijs

Een warme trui aantrekken en de verwarming een graadje lager zetten zijn slechts het topje van de ijsberg als het gaat om klimaatvriendelijke acties. In onze les "Warm, Warmer, Warmst" moedigen we leerlingen van het lager onderwijs aan om als ware uitvinders out-of-the-box te denken. Laat ze experimenteren met ideeën en ontdek samen wat er nog meer gedaan kan worden om de impact op het klimaat te verminderen.

Werkvorm - Parapluutje, parasolletje

Lager onderwijs

Met de werkvorm "Parapluutje, Parasolletje" duiken kinderen dieper in de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering. Door met elkaar ideeën uit te wisselen, krijgen ze beter inzicht in de complexiteit van vraagstukken rondom het klimaat. Dit sjabloon past naadloos op het actuele thema #Iktrekhetmijaan, waarmee kinderen leren systeemdenken en anders te kijken naar de actualiteit.

© Shutterstock

#Iktrekhetmijaan: Een jaarlijkse campagne met impact

#iktrekhetmijaan vertelt een hoopgevend verhaal van vele herkenbare, haalbare en impactvolle klimaatinspanningen. Zo inspireren we en zetten we ook anderen aan tot actie. Waarom? Omdat we het ons aantrekken, die klimaatverandering, en samen een groot verschil kunnen maken. Ook jouw school is een cruciale motor voor ambitieuze klimaatacties. Trek jij het je ook aan? Doe dan mee met #iktrekhetmijaan en toon via sociale media of andere communicatiekanalen hoe jouw school het verschil maakt.

Laat in de week van 29 januari tot 4 februari 2024 weten hoe jullie school zich inzet voor het klimaat en daag andere scholen uit om ook mee te doen!

Gepubliceerd op 22 januari 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

“Blijven communiceren, continu naar connectie zoeken: dat neem ik mee naar mijn team!”

Interview
6 juni 2024

In 2024 nemen 11 Vlaamse leerkrachten, zorgcoördinatoren en schooldirecteurs deel aan het Europese LIFE-project. Ze gaan op zoek naar de zin van hun persoonlijke en professionele leven en buigen zich over belangrijke levensvragen. Ze lezen daarvoor inspirerende teksten, duiken samen in diepgravende gesprekken en geven op creatieve wijze uiting aan hun inzichten. Maar wat doet zo’n traject met een mens? En heeft LIFE ook impact op hoe je in je job staat? We vroegen het aan Leen Langenbick, directeur van Kunstacademie Torhout.

Waarom actiegericht werken rond afval?

Woordje uitleg
28 mei 2024

Als je in het secundair onderwijs aan de slag wil gaan rond het thema ‘afval’, dan kan je kiezen voor het lessenpakket ‘Ik zie wat jij niet ziet’ van Fost Plus en Djapo. Met dat pakket stimuleer je jongeren om actiegericht aan de slag te gaan rond huishoudelijk verpakkingsafval. Maar wat is precies de grote meerwaarde van actiegericht werken? Een woordje uitleg.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief