Ga verder naar de inhoud

Voorwaarde 1: een brede kijk op onderwijsdoelen

Katrien Van Poeck: “Kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming: elk van die 3 functies verdient een plek in goed onderwijs. EDO leent zich bij uitstek tot persoonsvorming, omdat duurzaamheidskwesties ons persoonlijk raken en de kans bieden om in de klas in dialoog te gaan over onze uiteenlopende overtuigingen.”

“Dat kan je niet zomaar uitlokken. De kunst is om ervoor open te staan en kansen te grijpen wanneer die zich vanuit de klas aandienen. Als leerkracht kan je de omstandigheden wel optimaliseren door een veilige klascontext te bieden, waarin leerlingen hun persoonlijke overtuigingen blootgeven. Of door werkvormen te kiezen die dat niet vereisen, zoals een schrijfopdracht.”

"Wie het beste voorheeft met zijn leerlingen, stelt hun meningen ook in vraag.”

Katrien Van Poeck
Centrum voor Duurzame Ontwikkeling UGent

Voorwaarde 2: pluralisme zonder relativisme

Katrien Van Poeck: “Bij EDO is een pluralistische kijk noodzakelijk. Probeer zoveel mogelijk verschillende perspectieven te bestuderen. Geen vrijblijvend rondje meningen spuien waarbij elke visie even zwaar doorweegt en je verzandt in misplaatst relativisme. Wel samen elk perspectief serieus nemen en kritisch onderzoeken, zodat je ook samen kan beslissen om een mening af te voeren als die geen steek houdt. Wie het beste voorheeft met zijn leerlingen, stelt hun meningen ook in vraag.”

Voorwaarde 3: authentieke uitdagingen

Katrien Van Poeck: “Bij duurzaamheidskwesties staat veel op het spel. Klimaat, vluchtelingen, een gezonde leefomgeving: die thema’s raken ons persoonlijk. Wanneer we authentieke uitdagingen in de klas binnenbrengen, kunnen we - zonder onderwijs te instrumentaliseren - een boost geven aan de betrokkenheid en kritische zin van leerlingen.”

Meer over onze visie op EDO?

Gepubliceerd op 11 mei 2023

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

“Blijven communiceren, continu naar connectie zoeken: dat neem ik mee naar mijn team!”

Interview
6 juni 2024

In 2024 nemen 11 Vlaamse leerkrachten, zorgcoördinatoren en schooldirecteurs deel aan het Europese LIFE-project. Ze gaan op zoek naar de zin van hun persoonlijke en professionele leven en buigen zich over belangrijke levensvragen. Ze lezen daarvoor inspirerende teksten, duiken samen in diepgravende gesprekken en geven op creatieve wijze uiting aan hun inzichten. Maar wat doet zo’n traject met een mens? En heeft LIFE ook impact op hoe je in je job staat? We vroegen het aan Leen Langenbick, directeur van Kunstacademie Torhout.

Waarom actiegericht werken rond afval?

Woordje uitleg
28 mei 2024

Als je in het secundair onderwijs aan de slag wil gaan rond het thema ‘afval’, dan kan je kiezen voor het lessenpakket ‘Ik zie wat jij niet ziet’ van Fost Plus en Djapo. Met dat pakket stimuleer je jongeren om actiegericht aan de slag te gaan rond huishoudelijk verpakkingsafval. Maar wat is precies de grote meerwaarde van actiegericht werken? Een woordje uitleg.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief