Katrien Van Poeck: “‘Hoe lossen we de verkeersproblemen rond onze school op?’ Files, conflicten tussen fietsers en automobilisten, luchtvervuiling, een tekort aan parkeerplaatsen: wanneer leerlingen heel concreet aan de slag gaan met het mobiliteitsprobleem in hun schoolbuurt, ervaren ze de complexiteit van die vraag pas echt. Heel anders dan een papieren vraagstuk in een werkboek. Ze ontdekken dat mensen heel uiteenlopende ideeën hebben over wat de juiste aanpak is. Dat je soms verder moet kijken dan feiten, en ook de waarden van alle betrokkenen in rekening moet brengen. En dat de kennis die ze op school verwerven, ertoe doet wanneer overtuigingen botsen met feitelijke waarheden.”
“In de context van EDO kunnen kinderen en jongeren heel wat leren wanneer leerkrachten hun les koppelen aan concrete, authentieke uitdagingen en zich bijvoorbeeld over vragen rond duurzaamheid buigen. Zoals het verkeer in hun dorp, of wat de schooltuin kan betekenen voor de biodiversiteit. Maar net zo goed gaat EDO over uitdagingen in de bredere maatschappij, die de school en de lokale gemeenschap overstijgen. Wanneer we authentieke vraagstukken rond duurzaamheid op school binnenbrengen, leidt dat tot unieke kansen op sterk onderwijs.”