Ga verder naar de inhoud

“Blijven communiceren, continu naar connectie zoeken: dat neem ik mee naar mijn team!”

Interview
6 juni 2024

In 2024 nemen 11 Vlaamse leerkrachten, zorgcoördinatoren en schooldirecteurs deel aan het Europese LIFE-project. Ze gaan op zoek naar de zin van hun persoonlijke en professionele leven en buigen zich over belangrijke levensvragen. Ze lezen daarvoor inspirerende teksten, duiken samen in diepgravende gesprekken en geven op creatieve wijze uiting aan hun inzichten. Maar wat doet zo’n traject met een mens? En heeft LIFE ook impact op hoe je in je job staat? We vroegen het aan Leen Langenbick, directeur van Kunstacademie Torhout.

100% passie voor de job

Leen: “Ik ben iets meer dan 5 jaar directeur bij de Kunstacademie en ondertussen begin ik de klappen van de zweep wel wat te kennen. Ik probeer nu mijn manier van leidinggeven te verfijnen en zoek continu naar nieuwe manieren om te communiceren, om mijn team bij elkaar te houden. Maar tegelijkertijd moet ik ook mijn eigen energiepeil in het oog houden, want ik wil mijn job kunnen blijven volhouden.”

“Net omdat ik dat evenwicht wil bewaken, was ik zo getriggerd door de LIFE-oproep eind 2023. Die focus op zelfzorg en zelfontplooiing spraken me meteen aan, alsook het feit de oproep zich richtte tot schoolmedewerkers van verschillende opleidingsniveaus en strekkingen. Die mix maakt een groep des te interessanter. Ik was dan ook dolenthousiast toen ik geselecteerd werd!”

Kort over LIFE

Leerkrachten en schooldirecties die meer zin geven aan hun leven, staan ook sterker in hun schoenen op de werkvloer. Dat is het idee achter het project Life Worth Living: Caring for our Educators and Principals (LIFE). We baseren ons op methodieken en concepten van de opleiding Life Worth Living aan de Yale University en nemen samen met een select gezelschap de tijd om te wroeten en te kneden aan de grote vragen van het leven.

Help, geen wifi!

“De eerste retreat met de groep vond plaats in La ferme du Bois-le-Comte in Orval, van zondag tot dinsdag. Het begin van de week is voor onze Kunstacademie altijd de drukste periode, dus ik vertrok met het idee dat ik in Orval tussendoor nog wel wat werk zou verzetten. Maar bij aankomst bleek er geen wifi te zijn. Paniek! Wat met al die taken die nog moesten gebeuren? De stress bereikte even een hoogtepunt en die eerste nacht heb ik dan ook niet zo goed geslapen.”

“Gelukkig zorgden de facilitators An en Anniek voor een sublieme begeleiding! Met hun aanpak en werkvormen zogen ze ons meteen mee in het traject! Ik slaagde erin om het werk los te laten en kon me volledig focussen op het moment zelf.”

“We werkten tijdens die eerste retreat rond twee centrale vragen: ‘Voor wie voel ik me verantwoordelijk?’ en ‘Hoe handel ik?’. Twee grote thema’s, maar toch slaagden we er als groep in om daarrond erg zinvolle en verrijkende gesprekken te houden. De rituelen van Anniek hielpen daarbij. Van de vuurceremonie tot de symbolische herbronning: de rituelen zorgden ervoor dat we veel sneller tot de essentie van de vraag kwamen.”

"Na de eerste retreat kregen we 'leeswerk' mee: diepgravende teksten uit de bijbel of de koran, maar evengoed inspirerende graphic novels of een stuk van Bart Moeyaert."

Leen Langenbick

Zwoegen op teksten

“Na die eerste retreat kregen we huiswerk mee: inspirerende teksten die we samen met een andere deelnemer op voorhand moesten bespreken. Daar zaten enkele graphic novels tussen, en een tekst van Bart Moeyaert. Maar evengoed lazen we teksten uit de bijbel en de koran of werken van Confucius. Niet vanzelfsprekend voor mij, want niet elke tekst is supertoegankelijk. Gelukkig is Friedel, de deelnemer met wie ik een duo vormde, filosofe van opleiding. Zij benaderde de teksten op een andere manier dan ik en kon er zo een nieuw, helder licht op laten schijnen.”

“De teksten lezen en bespreken vraagt wel een engagement van me – een beetje zoals de wekelijkse looptoer waaraan ik soms moeizaam start. Maar eenmaal je ermee bezig bent, helpen de teksten om boven je persoonlijke verhaal uit te stijgen en de levensvragen vanuit een helikoptervisie te benaderen. En net dat is verrijkend.”

"Het LIFE-project heeft me doen beseffen dat je effectief met íedereen binnen je team een connectie kan voelen. Zolang je maar blijft communiceren."

Leen Langenbick

Energie tussen mensen

“Tijdens het traject voeren we soms erg intense gesprekken. En dat leek me eerst niet vanzelfsprekend, omdat de groep uit 11 verschillende persoonlijkheden bestaat. Sommige van hen zou ik in het ‘echte’ leven waarschijnlijk niet ontmoeten, ofwel door de afstand ofwel omdat er op het eerste gezicht geen duidelijke link is tussen ons. En toch heb ik met élk van hen een connectie gevoeld, bijvoorbeeld omdat ik hen in iets bewonder of omdat ze me een wijsheid hebben meegegeven.”

“Dat is dan ook een les die ik wil meenemen naar mijn job. Ik leid een team van 70 medewerkers en ik vind het belangrijk om zo neutraal mogelijk met hen om te gaan. Maar dat is niet vanzelfsprekend, aangezien je met sommige mensen sneller een klik hebt dan met anderen. Het LIFE-project heeft me doen beseffen dat je effectief met íedereen een connectie kan voelen, dat je de energie tussen mensen echt in beweging kan zetten. Zolang je maar blijft communiceren.”

Uitkijken naar de internationale retreat

“Ondertussen is ook de tweede retreat achter de rug. Daarbij werkten we rond twee nieuwe vragen: ‘Wat doe ik als ik faal?’ en ‘Welke plek heeft lijden in een goed leven?’. Door de positieve ervaringen in de eerste retreat begon ik een stuk relaxter aan de tweede retreat. En ook al werkten we rond twee relatief zware onderwerpen, toch ervaarde ik het weekend zelf niet als zwaar. Integendeel: ik heb net het gevoel dat ik – door rond die thema’s te werken – enkele hardnekkige gedachtes van me af heb kunnen schudden. Dat werkte echt bevrijdend!”

“Het is nu enkele maanden wachten tot de derde retreat. Dan komen we samen met de deelnemers uit Bulgarije, Griekenland, IJsland en Italië samen in de Hoge Rielen. Intussen houden we wel contact met de andere deelnemers via een Whatsapp-groepje. Dan delen we nieuws of geven we elkaar tips. En in juni plannen we een wandeling in de Hoge Rielen, om het domein alvast te verkennen. Ik ben benieuwd!”

Meer weten over het LIFE-project?

Gepubliceerd op 6 juni 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Waarom actiegericht werken rond afval?

Woordje uitleg
28 mei 2024

Als je in het secundair onderwijs aan de slag wil gaan rond het thema ‘afval’, dan kan je kiezen voor het lessenpakket ‘Ik zie wat jij niet ziet’ van Fost Plus en Djapo. Met dat pakket stimuleer je jongeren om actiegericht aan de slag te gaan rond huishoudelijk verpakkingsafval. Maar wat is precies de grote meerwaarde van actiegericht werken? Een woordje uitleg.

De Vuurtoren integreert de SDG's in lopende schoolprojecten

In de praktijk
24 mei 2024

Wat als we via de SDG’s maatschappelijke onderwerpen meer op de voorgrond plaatsen op school? Dat was de vraag waar buitengewone basisschool De Vuurtoren uit Knokke-Heist in het schooljaar 2023-2024 mee aan de slag ging. Ontdek hoe ze dat aanpakten en welke rol Djapo daarin speelde!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief