Hoe kan een kaas met gaten je dromen helpen realiseren?

Wat kan werken rond duurzaamheid betekenen op school? Scholen denken vaak dat het grote stappen zijn, dat ze heel veel nieuwe dingen moeten organiseren of dat er heel veel extra werk bovenop komt.

Daarom benoemen we altijd wat er al is en wat de precieze noden zijn. Scholen zien zo dat ze vaak al heel wat doen. We formuleren geen voorgekauwde antwoorden, maar stellen vooral veel vragen.

Een gatenkaas, een afbeelding van een stuk kaas met kleinere en grotere gaten, kan helpen om die dingen in kaart te brengen: wat er al is en welke verandering je als school graag zou zien.

Kaas met gaten

Buiten de gaten van de kaas noteer je bijvoorbeeld wat duurzaamheid voor de school inhoudt: van een hersteldoos bij de kleuters en een waterdag, tot een MOS-werkgroep die werkt rond de natuurlijke speelplaats. Hoe klein of groot ook: stel vast dat er al heel wat gebeurt waarop je fier kan zijn.

De noden en dromen noteer je in de gaten van de kaas. Als je benoemt en waardeert wat er al is, kan je makkelijk je dromen vangen en hierop verder bouwen. Wil je ook de dromen je school in kaart brengen? Zoek je concrete tools en inspiratie om rond EDO te werken? Boek een gratis gesprek. Wij dromen graag met je mee.