Een hele week bewust met water omgaan in de instapklas van meester Hans

Vorige week verdiepten de jongste kleutertje van ‘t Stekske in Lommel zich in de wondere wereld van water.

Meester Hans gebruikte daarvoor Djapo’s Themabundel Water. 

Een hele week een project uitwerken rond één thema, dat hadden ze bij ‘t Stekske natuurlijk wel al vaker gedaan, ook over Water. Maar de duurzame benadering van het project was echt nieuw. Hoe het hen verging lees je hier.

Wat is je eerste indruk van het materiaal?
Het is een knappe bundel met vele werkvormen en activiteitjes.
De bundel is vrij goed opgebouwd met een duidelijk onderscheid tussen prikkels, verkennen, ideeën voor actie, actie en reflectie.
Zo heb je een duidelijk overzicht over de te volgen weg.
Bij elke stap zijn er voldoende mogelijkheden uitgewerkt om je thema te voeden.
Het interview in begin van de bundel heb ik niet gelezen. Ik hou meer van ‘korte en duidelijke info’. Alles daarbuiten is voor mij persoonlijk overbodig en tijdverlies 😉

Ziet het er op het eerste zicht moeilijk uit?
Ik heb dit thema gedaan bij de allerkleinste kleuters. Uiteraard zijn er activiteiten die voor deze kleuters nog te moeilijk zijn. Toch waren er voldoende activiteitjes in de bundel die ik kon gebruiken of kon aanpassen zodat ik het thema ook kon uitvoeren bij de kleinste kleuters.
Ik heb de activiteiten wel toegepast naar hun concrete omgeving.

Heb je veel voorbereidend werk nodig?
De bijhorende bundel met beeldmateriaal en de extra materialen die je digitaal op de website kunt vinden zijn een absolute meerwaarde.
Dit maakt het allemaal veel makkelijker waardoor het voorbereidende werk goed meevalt. Ook staat er goed omschreven welke materialen je nodig hebt voor de activiteiten.

Is het nut van deze bundel duidelijk?
Bijna alles was me meteen duidelijk door een goede omschrijving en ook omdat het duidelijk is in welke fase/stap de activiteit thuishoort.

Hoe reageren de leerlingen?
De kleuters waren meteen geboeid tijdens de prikkel met de doos.
Ook konden ze beter dan ik had verwacht de link leggen met ‘water’.
Kleuters staan er niet bij stil wanneer ze water gebruiken.


Vinden ze het anders dan anders?
Ja, de vorige jaren kwam het duurzame aspect nauwelijks aanbod tijdens dit thema. Er werd dan ook veel water verspild. Dit gaf een andere kijk op water. Het werd ook duidelijk dat wij heel veel water gebruiken in ons leven.
De kleuters gingen opzoek naar water en hebben ook zelf vele ‘waterhandelingen’ toegepast.

Valt je iets bijzonders op bij de leerlingen? Waar krijg je de meeste reactie op?
Met water spelen vinden kleuters altijd fijn.
Hoe meer water ze door de kraan laten lopen hoe liever…

Heb je de indruk dat leerlingen het nut van de les inzien?
Kleuters vinden water vooral heel fijn en spelen er graag mee. Maar het echte doel vergeten ze vaak. Waarvoor het water dient….
Toch beseffen sommige kleuters nu dat ze de kraan niet te lang moeten open laten staan wanneer ze hun handen wassen. Dit omdat er veel water weg gaat wat ze niet gebruiken. Ook weten ze nu dat ze het toiletje niet altijd moeten doorspoelen en zeker niet om te spelen.
En bloemetjes lusten ook graag herbruikbaar water….

Kon je met de themabundel je eigen vooropgestelde leerdoelen goed bereiken? 
Voor mijn kleuters zijn de dingen die dicht tegen hun leefwereld staan de belangrijkste.
De acties moeten hierrond dan ook plaats vinden.
De kraan op tijd dichtdoen na het handen wassen en de toiletjes niet 3 keer na mekaar doorspoelen is bij gebleven.


Vond je het zelf leuk om te doen?
Alles rond water vinden kleuters boeiend!
Wat kan er beter, wat kan er slechter?
Voor mij mag een themabundel ‘to the point’ blijven. Hoe meer teksten, interviews, hoe sneller dat ik zal afhaken. Voor mij is dat tijdsverspilling. Kort en krachtig is de boodschap. Duidelijk en concreet! De activiteitjes en werkvormen waren voor mij duidelijk, concreet en overzichtelijk. Prima.

Wat neem je hier uit mee naar je andere lessen?
Dat je thema’s ook via een ander oogpunt kunt bekijken.
Het duurzame aspect, daar denk je jammer genoeg vaak pas het laatste aan…