Gloob en Teo’s boekenreeks

Basic RGB

Een avontuur met bijen en honing, een feest in het bos, een zeemonster. En een paar verhalen voor straffe tieners.
Gloob en Teo, onze wereldreizigers, hebben een boekenreeks, met verhalen voor de jongste kleuters tot leerlingen van de derde graad.  Tekenen, bedenken, schrijven, schrappen, … en tegelijkertijd voor de aarde zorgen. Gloob heeft het even heel druk. Maar educatief medewerker Sara De Piere kan er wel al iets over vertellen.

– Waarom start Gloob met prenten- en leesboekjes?

Gloob wil met de verhalen vooral inspireren. Want wie vindt het nu niet leuk om zich te laten meenemen in een verhaal? De thema’s waar Gloob zo van houdt, het zorgen voor de aarde en haar bewoners, zitten in de verhalen verwerkt. Leerkrachten kunnen het boekje dus gewoon lezen met de kinderen. Ook dat is mondiale vorming en educatie voor duurzame ontwikkeling. Maar als je er dieper wil op ingaan kan dat ook, al dan niet met de ondersteuning van Djapo.

– Dus ik kan als leerkracht zo met de boekjes in de klas werken, maar ik kan het didactisch ook uitbreiden?

Dat klopt. Er zijn de mooie en leuke boekjes waarin Gloob de kinderen uitdaagt om verbanden te leggen. Van verbanden tussen zichzelf en de bloemen in de tuin tot de grote mijnen in het Zuiden. Maar behalve de boekjes mag je ook een heel boeiend leertraject verwachten. We willen de leerkrachten inspireren met het systeemdenken, het denken in verbanden, het denken in verhalen.

– Wat mogen we verwachten?

We maken een methode voor leerkrachten van jongste kleuters tot en met de 3e graad. Die bundel zit vol leuke ideeën om met de kinderen op zoek te gaan naar verbanden tussen zichzelf en de wereld. Toegepast op de boekjes, maar evenzeer toe te passen op andere materialen die je zelf gebruikt in je klas. De bundel staat op zich en is ook zonder de (prenten)boekjes een uitgebreide  inspiratiebron voor leerkrachten.

Er is ook een nascholing voor  wie zich graag wil onderdompelen in deze methode. Je komt er te weten wat het effect op je klaspraktijk is als je inzet op het ontdekken van verbanden of systeemdenken zoals dat heet. We testen ook een aantal werkvormen uit.

Wie nog een stapje verder wil en zelf zijn eigen lessen wil omtoveren tot lessen waarin die verbanden steevast worden uitgeplozen, kan een Djapo-begeleider in de klas vragen. Zo krijg je zowel inhoudelijk als methodisch ondersteuning en feedback en kan je zelf je eigen mondiaal traject vormgeven.

– Het aanbod is er ook voor (leerkrachten van) de  jongste kleuters. Is voor de aarde zorgen een kwestie van jong geleerd, oud gedaan?

Er zijn veel  juffen en meesters van de jongste kleuters die ook willen werken rond die zorg voor onze aarde en haar bewoners. Maar voor hen was er tot nog toe weinig materiaal. Nu is er dat wel. Het is voor jonge kinderen immers  zo natuurlijk om met zorg om te springen voor onze aarde. Hun wereld is zich pas aan het ontvouwen. Vanuit hun pure, blije verwondering is het eigenlijk heel logisch om er al op die jonge leeftijd mee te beginnen.

– Wat vindt Gloob er eigenlijk zelf van?

Gloob is dolenthousiast. Het boekje voor de jongste kleuters heeft een hoog knuffelgehalte en het terwijl het tegelijk ook wel het verhaal vertelt hoezeer wij met de natuur verbonden zijn. Gloob heeft altijd al een bijzondere band met de bijtjes gehad.

Voor de oudste kleuters is het dan weer een superleuk zoekboek. Gloob is een beetje een uitvinderstype, altijd op zoek naar andere manieren om iets te doen. In dit boek maakt hij bijvoorbeeld cadeautjes  die onze aarde niet belasten. Kleuters ontdekken dat onze spullen niet uit de lucht komen gevallen. Het productieproces van al onze spullen heeft echt wel een impact op de mensen en de natuur.

Gloob is een beetje een gekkerd. In de boekjes is dat gekke van hem mooi gecombineerd met zijn ideeën over een rechtvaardige wereld. En daar is hij best wel trots op.

boekengalerij

Ontdek de verhalen: