Ga verder naar de inhoud

Lesdoelen

  • De leerlingen geven (tegen)voorbeelden om hun standpunt over een actueel thema kracht bij te zetten.

Vaardigheden

  • Argumenten geven
  • Denken zichtbaar maken
  • Filosoferen

Eindtermen

Lager

Mens en maatschappij

MM 5.1 De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen raadplegen.

Nederlands

NL 1.7 De leerlingen kunnen (verwerkingsniveau = structureren) de informatie op een persoonlijke en overzichtelijke wijze ordenen bij een voor hen bestemde informatieve tv.-uitzending.

Leren leren

LL 3. De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken.

Actua - Dobbel een voorbeeld gebruiken in jouw les?

Helemaal gratis!

Meer methodieken zoals deze

Actua - Standpuntentuin - filosoferen over de natuur

Lager
Lerarenopleiding
Werkvorm

Verken met je leerlingen hun eigen en elkaars standpunten over de relatie tussen mens en natuur. Zo verruimen ze hun blik op het onderwerp, wat verrijkend is voor een filosofisch gesprek. Deze werkvorm is geïnspireerd op Changemakers (campagne van 11.11.11 van 2019).

Alarm! Smog!

Lager
Lerarenopleiding
Les

Alarm! Er hangt te veel smog in de lucht! In sommige steden of landen trekken mensen hiervoor een mondmasker aan. Samen met je klas van de eerste graad ga je smog maken en zoek je naar de oorzaken en de gevolgen van luchtvervuiling. Laat je leerlingen creatief ideeën bedenken voor dit probleem in een heus Uitvinderslabo.

Actua: Parapluutje parasolletje

Lager
Lerarenopleiding
Werkvorm

Als kinderen oorzaken en gevolgen van een situatie in kaart leren brengen, kunnen ze de situatie vaak ook beter begrijpen. Maar hoe leer je hen dat aan? De werkvorm Parapluutje parasolletje zet je op weg.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.