Filosoferen over de actualiteit

Een kind vertelt in de klas over een overstroming. Daarover had hij in de krant gelezen. Je wil kinderen zelfstandig en kritisch laten kijken naar de actualiteit? Dat kan! Bijvoorbeeld met de werkvorm Argumentenweb uit de Methode Filosoferen. Wij goten deze in een sjabloon. Je vindt hier ook ingevulde voorbeelden ter inspiratie. (Of om zo uit te voeren in de klas natuurlijk!)

Het Argumentenweb

Het Argumentenweb toegepast op actuele thema’s

  • Changemakers

Hoe kan het concreet? We pasten dit toe op Changemakers, de campagne van 11.11.11.

  • Wie of wat zijn changemakers? Blijkbaar zijn kinderen en jongeren ook changemakers zijn…
  •  Filosofeer over wie, hoe wat je verandering kan brengen: wat is een changemaker? Voed het gesprek door een kleurrijk web van argumenten: elke leerling heeft vast zijn eigen idee over de eigenschappen van een changemaker.
  • Zijn changemakers dapper? Kan je in je eentje iets veranderen?

  • Plasticvervuiling

We pasten dit sjabloon ook toe op een reportage van Karrewiet over plasticvervuiling. Zo zie je stap voor stap hoe je met kinderen kan filosoferen over een thema en hen anders kan laten kijken naar en denken over de actualiteit.

  • Wereldwaterdag

22/03 is het Wereldwaterdag, een dag om na te denken over het tekort aan drinkbaar water.

Filosofeer met je kinderen over teveel of te weinig aan water. Stel je kinderen de vraag of water de baas is en visualiseer verschillende meningen aan de hand van een argumentenweb.

Achtergrondinformatie over droogte vind je hier.
Beeldmateriaal voor de actuales rond Wereldwaterdag vind je hier.
Doelstellingen en eindtermen waaraan in deze les gewerkt wordt kan je hier nakijken.


Bekijk ook

Meer werkvormen om rond de actualiteit te werken
Ons aanbod voor het basisonderwijs
Ons aanbod voor het secundair onderwijs
Meer over Djapo