Ga verder naar de inhoud

Lesdoelen

  • De leerlingen geven argumenten om hun standpunt over een actueel thema kracht bij te zetten.
  • De leerlingen onderzoeken een begrip of waarde uit de actualiteit tijdens een filosofisch gesprek.

Vaardigheden

  • Argumenten geven
  • Denken zichtbaar maken
  • Filosoferen

Eindtermen

Lager

Mens en maatschappij

MM 5.1 De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen raadplegen.

Nederlands

NL 1.7 De leerlingen kunnen (verwerkingsniveau = structureren) de informatie op een persoonlijke en overzichtelijke wijze ordenen bij een voor hen bestemde informatieve tv.-uitzending.

Leren leren

LL 3. De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken.

Actua – Argumentenweb gebruiken in jouw les?

Helemaal gratis!

Meer methodieken zoals deze

Actua: Interessantste vraag

Lager
Lerarenopleiding
Werkvorm

Wil je dat je leerlingen een probleem helder of scherp krijgen, dan moet je hen leren om vragen te stellen over het onderwerp. Deze werkvorm helpt je daarbij!

De luchtschoonmaak

Kleuters
Lerarenopleiding
Les

Als er iets vuil is, dan maken we het terug schoon. Dat is zo klaar als een klontje. Maar wat doe je als de lucht vuil is? Dat vragen Gloob en Teo zich af. Door vragen te stellen aan “knuffelexperts” leren de kleuters meer over luchtvervuiling. Kunnen ze ook enkele oplossingen bedenken?

Actua: Parapluutje parasolletje

Lager
Lerarenopleiding
Werkvorm

Als kinderen oorzaken en gevolgen van een situatie in kaart leren brengen, kunnen ze de situatie vaak ook beter begrijpen. Maar hoe leer je hen dat aan? De werkvorm Parapluutje parasolletje zet je op weg.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.