Infomoment: hoe laat je kinderen en jongeren oefenen in multiperspectiviteit?
Elke stad of gemeente kent maatschappelijke uitdagingen. Hoe creëer je voor je jongste burgers een veilige oefenplaats waar ze leren om die uitdagingen vanuit verschillende perspectieven te bekijken? Doe inspiratie op tijdens een van onze info- en netwerkmomenten!
Land- en tuinbouw: (g)een ver-van-mijn-bedshow
Wat doen boeren voor het klimaat? Hoeveel energie verbruikt een serre? En hoe kijkt een kleine veeboer naar dierenwelzijn? Het project ‘Boer(in): maat van het klimaat!’ van Provincie Oost-Vlaanderen ondersteunt land- en tuinbouwers om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan over deze vragen.
“Onderwijskwaliteit, welzijn leerlingen, welzijn leerkrachten: waarop focus je als school?”
Nele Verdonck van het Daltonatheneum Het Leerlabo in Westerlo neemt deel aan het Europese LIFE-project. Begeleid door Djapo staat ze stil bij de zin van het leven binnen en buiten de schoolpoorten. Want herbronnen is broodnodig. Zeker voor schoolmedewerkers, die zoveel bordjes in de lucht houden.
Kindergemeenteraad Erpe-Mere: jonge denkers blikken vooruit op de toekomst
Negentien enthousiaste kinderen uit het vijfde en zesde leerjaar namen in november deel aan hun eerste zitting van de kindergemeenteraad van Erpe-Mere! Hoe denken zij over de toekomst van hun gemeente? Wat loopt er goed en wat kan er beter? Ze zochten het samen uit - onder begeleiding van Djapo.
Actualiteit in de klas: hoe peil je naar gevoelens en meningen?
Het conflict tussen Israël en Hamas, de oorlog in Oekraïne … Wat doet zo’n nieuws met de jongeren in je klas? Hoe maak je hun gevoelens bespreekbaar? Hoe begeleid je het gesprek? En hoe maak je van je klas een omgeving waar leerlingen zich vrij kunnen uiten? Deze vijf werkvormen helpen je op weg.
‘Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik’?
Naast kwalificatie en socialisatie is persoonsvorming een belangrijke functie van onderwijs. Toch blijft die zoektocht naar de eigen identiteit soms onderbelicht. Prof. dr. Katrien Van Poeck legt uit hoe Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) kansen biedt voor persoonsvorming in de klas.