Skip to content

Klasgesprekken over controversiële thema's

Lerarenopleiding
Vorming

Genderkwesties, fast fashion, migratie, de klimaatwijziging … Tal van controversiële onderwerpen weken bij leerlingen uitgesproken meningen en emoties los. Hoe maken student-leerkrachten ze bespreekbaar met respect voor de diverse perspectieven? Hoe laten ze leerlingen constructief van mening verschillen, respectvol in dialoog gaan als antigif voor polarisatie? In deze vorming ontdekken ze hoe ze de soms uitdagende actualiteit kunnen aangrijpen om aan diverse competentie te werken.

Wat zijn de doelstellingen van deze begeleiding?

  • De studenten maken kennis met het polarisatiemodel.
  • Ze ontdekken concrete methodieken om een open en veilig klasklimaat te creëren.
  • Ze passen werkvormen toe waarmee ze een onderwerp vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken met aandacht voor de meerstemmigheid in de klas.

"Ik heb veel bijgeleerd, zeker als het gaat over mijn rol als leerkracht tijdens een controversieel klasgesprek. Ik vond het heel fijn om de klasdynamiek beter te begrijpen en om nieuwe werkvormen te ervaren."

Ceren
Leraar-in-opleiding Nederlands-Engels

Vorming Creatief denken

Hoe help je leerlingen omgaan met maatschappelijke uitdagingen waarvoor geen pasklaar antwoord bestaat? Laat hen op school oefenen in creatief denken en stimuleer hen om nieuwe denkpistes te verkennen. Ontdek meer in deze vorming.

Hoe filosoferen met leerlingen?

Wil je kinderen en jongeren leren omgaan met maatschappelijke uitdagingen, dan focus je als (toekomstige) leerkracht best niet alleen op kennisdeling. In deze vorming ontdek je hoe je leerlingen tijdens een filosofisch gesprek vaardig maakt in kritisch en zelfstandig denken.

Aan de slag met systeemdenken

In deze vorming ontdekken deelnemers hoe ze systeemdenken in hun lessen integreren.

Waarom samenwerken met Djapo?

Djapo ziet de school als een veilige oefenplaats waar kinderen en jongeren kunnen leren om bewuste keuzes te maken. We bekijken samen met leerkrachten en scholen uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs en met studenten en docenten uit de lerarenopleiding hoe zij in de klas kunnen omgaan met maatschappelijke thema’s zoals racisme, armoede en klimaatverandering:

  • We ontwikkelen pedagogische kaders, lesmethodes en kant-en-klaar lesmateriaal.
  • We organiseren coaching, procesbegeleiding en vormingen.
  • We ondersteunen organisaties, bedrijven en overheden die een educatief aanbod voor scholen zoeken.

Daarnaast denken we mee na over het onderwijsbeleid en voeden we vanuit onze praktijkervaring de nieuwste wetenschappelijke inzichten rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO), wereldburgerschapseducatie en denkonderwijs. Die mix van theorie en praktijk geeft ons een unieke en verbindende stem binnen het onderwijsveld.

Meer info

Prijs?

  • € 450 voor leerkrachten en schoolteams
  • € 600 voor derden

De prijzen zijn exclusief vervoersonkosten en (voor derden) exclusief btw. Meer info vind je in onze verkoopsvoorwaarden.

Interesse?

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Naam

Meer vormingen zoals deze

Aan de slag met systeemdenken

Alle niveau's
Vorming

In deze vorming ontdekken deelnemers hoe ze systeemdenken in hun lessen integreren.

Aan de slag met projectmatig werk

Lager
Secundair
Lerarenopleiding
Vorming

Projectmatig werken is niet alleen reuzeleuk, maar kan je ook tijd besparen. Graag advies over hoe je dat aanpakt? Boek een vorming of traject ‘Projectmatig werk’.

Aan de slag met de SDG's

Lager
Secundair
Lerarenopleiding
Vorming

Wat zijn de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s precies? Waarom zijn ze voor (toekomstige) leerkrachten belangrijk? En hoe gebruiken ze de SDG's om hun lessen en projecten te verrijken? Dat ontdekken de deelnemers van deze vorming.