Skip to content

De school als oefenplaats

Alle niveau's
Webinar

Wat voor onderwijs bieden we aan onze kinderen en jongeren? Deze vraag laat weinig mensen onberoerd. Maar goed ook, want zo blijven we in dialoog gaan. Een dialoog waaraan Djapo graag actief deelneemt met 'De school als oefenplaats'.

EDO als integrale aanpak

Onze visie op EDO stelt een eigentijdse aanpak voor die onderwijsverstrekkers laat ontdekken dat de complexiteit en urgentie van maatschappelijke vraagstukken, rijke en relevante kansen biedt tot ontwikkeling.

Het beeld van EDO als een educatie los van en bovenop het goed gevulde curriculum in het onderwijs wordt met deze publicatie getransformeerd tot een praktische visie op EDO als een unieke kans om ons onderwijs te versterken.

"Als je leerlingen wil stimuleren om na te denken, dan heb je iets nodig wat hen triggert, iets waarover ze kunnen nadenken zonder dat de leerkracht achteraf met het enige juiste antwoord komt"

Sara De Piere
onderzoeker Djapo

Download

"Education is the key to a sustainable world"

Interview
1 April 2023

An interview with Arjen Wals, professor of Transformative Learning at Wageningen University

The school as a place for practice

How Education for Sustainable Development contributes to quality education.

L'école comme espace de pratique

Comment l’Education au Développement Durable contribue-t-elle à la qualité de l’enseignement ?

'Who am I, what can I do, what do I want'?

Interview
11 September 2023

Besides qualification and socialisation, personality formation is an important function of education. Yet this search for one's own identity sometimes remains underexposed. Prof Katrien Van Poeck explains how Education for Sustainable Development (ESD) offers opportunities for personality formation in the classroom.

"Education is the key to a sustainable world"

Interview
1 April 2023

An interview with Arjen Wals, professor of Transformative Learning at Wageningen University

Meer methodieken zoals deze

Dromen over bomen

Kleuters
Lerarenopleiding
Les

Werken rond bossen en het klimaat kan al in de kleuterklas. Samen met de Universiteit Gent maakten we een educatief pakket mét een luisterverhaal voor de tweede en derde kleuterklas en het eerste leerjaar.

Waterbundel 'Wie heeft de leiding?'

Lager
Les

Heeft iedereen in de wereld toegang tot water? Waarom betalen we eigenlijk voor water? Met deze themabundel onderzoek je samen met leerlingen uit de derde graad watergebruik in je eigen omgeving en wereldwijd.

Make your thinking visible

Alle niveau's
Webinar

Visual thinking tools stimulate and support a specific thinking process and make it visible. Find out more about them.