Doelstellingen
- Leerlingen kunnen in eigen woorden uitleggen dat hun consumptiegedrag in verband staat met de vraag naar grondstoffen.
- Leerlingen kunnen onderbouwen dat hun consumptiegedrag nadelige gevolgen heeft zowel voor henzelf als voor mensen elders in de wereld.
- Leerlingen kunnen in eigen woorden vertellen wat de gevolgen zijn van hun consumptiegedrag voor het land waar de grondstoffen worden ontgonnen.
- Leerlingen kunnen in eigen woorden vertellen wat de gevolgen zijn van consumptie voor de levenskwaliteit bij ons.
- Leerlingen kunnen zich in de rol van een mijnbedrijf, de consument en een dorpsbewoner uit een ver land inleven.
- Leerlingen kunnen aantonen waarom een tekst niet altijd de waarheid vertelt.
- Leerlingen kunnen de inhoud van een tekst kritisch evalueren.
- Leerlingen kunnen samen werken om minder grondstoffen te gebruiken.
Eindtermen
- Wereldoriƫntatie: 1.6, 1.23, 1.24, 1.25, 1.26, 2.17, 2.18, 3.1, 3.3, 3.7, 5.9
- Leren leren: 1, 2, 3, 4, 6
- Sociale vaardigheden: 1.2, 1.3, 1.6, 2, 3