Dikketruiendag op z’n Frans in de immersieschool van juf Ines

Vrijdag 17 februari 2017, dikketruiendag in Vlaanderen. Vastberaden om een beetje Vlaamse cultuur mee naar Wallonië te brengen, trek ik met mijn druppeleffectwerkblad naar Blegny. Een lesje dat ik ongeveer ken, want ik heb het vorig jaar in een tweedegraadsklas gebruikt tijdens mijn stage. Dan moet het ook lukken met mijn Franstalige derdeklassers, overtuig ik mezelf.
De eerste tegenslag begint al aan het kopieermachine ’s morgens vroeg: werkblad steekt thuis nog in de printer. Voor een school die niet weet wat Wifi nu precies inhoudt, geen evidentie… Dan maar zelf aan de slag tijdens de turnles! Nog even snel het voorbeeld opzoeken (lang leve 4G!) en dan de passer uithalen. Jammer dat het tekentalent aan mij verloren is gegaan, maar de concentrische cirkels vallen uiteindelijk nog wel mee.


Tijd voor de volgende uitdaging: NT2’ers en ingewikkelde woorden. Het is zo dat ze alles wel begrijpen met wat visuele ondersteuning. Een dikke trui bijvoorbeeld werd onmiddellijk gesnapt. Maar om na te denken waarom we die trui nu precies moesten aandoen, dat was een beetje moeilijker. Na een kwartiertje in cirkeltjes draaien (als we een trui aandoen hebben we het warm, dan kan de verwarming lager, maar als we het dan weer koud hebben, moet ze hoger. Of als we te warm hebben doen we de trui toch gewoon uit? Waarom moeten we aan de verwarming komen?) besloot ik om tegen alle regels van het immersieonderwijs in te draven. Uiteindelijk werd het een lesje in mijn beste Frans over “le chauffage” en “la pollution”.


Na heel wat sturen en in de juiste richting leiden, weet ik door te dringen tot mijn P3’ertjes. Na een dik uur over het dragen van een dikke trui zijn er 17 van de 18 overtuigd dat ze beter wat meer kunnen aandoen. Verder komt de slimste van de klas met het argument dat niet alles zomaar opgelost wordt met een dikke trui. Want hoe gaan we dan de watervervuiling bestrijden en al dat afval in de natuur? Oké, ook hiervoor gaan we zoeken naar oplossingen. En waarom zet de juf altijd het raam open in de klas en niet de verwarming uit? Als ik hen uitleg dat ik hierin geen keuze heb en de verwarming van hogerhand bestuurd wordt, besluiten ze dat het tijd is om tegen de burgemeester te zeggen dat we een probleem hebben in Blegny.
Aan het einde van de rit zijn we het erover eens: de wereld veranderen begint bij jezelf. Dus …
… Lundi, on vient habillé en gros pull !