Denk eens over je denken met Hilde Stroobants

Djapo nodigde Hilde Stroobants uit voor een avond ‘Denk eens over je denken’ in Flanders DC in Leuven. Hieronder lees je meer over de avond, een beeldverslag vind je hier.

Hilde is lerarenopleider aan de UCL. Ze geeft toe dat ze wat zenuwachtig is. Tegelijkertijd is het een staaltje in anders denken. Want als ze zich even in de rol zet van haar studenten -die zijn ook vaak zenuwachtig- dan verlegt ze haar perspectief en denkt ze meteen anders over haar nervositeit.

Een wereld die verandert vraagt nieuwe vaardigheden

Nerveus klinkt Hilde allerminst. Wel enthousiast. In een wereld die steeds verandert is er nood aan nieuwe vaardigheden, aan reflecteren, aan zichtbaar maken van het denken en het leren, aan het aanbrengen van denkstrategieën. Maar hoe ondersteun je kinderen in hun denkproces? Hilde neemt ons mee naar de inzichten van Arthur Costa, Jerome Bruner en Carole Dweck. Die wisselt ze af met voorbeelden en met haar eigen kijk op het onderwerp.

Hoe we naar intelligentie kijken bijvoorbeeld. Hoe gaan we om met situaties waarin we niet goed weten hoe we ermee moeten omgaan? Dan hebben we onze intelligentie nodig, het gaat niet om pure kennis.

Van een fixed mindset naar een op groei gerichte mindset

We kunnen kinderen sterker in de wereld zetten, hen wegvoeren van het denken dat hun mogelijkheden vastliggen. Van een fixed mindset – ‘Ik kan dat niet.’, ‘Ik snap het niet.’, ‘Ik heb een fout gemaakt. ’ naar een op groei gerichte mindset: ‘Ik kan dat nog niet’. Dat is een wereld van verschil.

De kracht van fouten maken

En dat we de kracht van een fout maken niet mogen verliezen. Als we een fout maken treedt er in onze hersenen een heel mechanisme in werking, een mechanisme dat mee wil zoeken hoe het anders en beter kan. Dat wil denken. Spijtig is daar in het onderwijs niet vaak de tijd voor. En gaan we aan de slag met verbetersleutels en snelle oplossingen. Maar uit fouten kan je veel leren en het is goed voor je denken.

Geef eens wat denkstrategieën cadeau

Het besef ook dat wat we kinderen nu leren, als kennis, over 5 of 10 jaar misschien niet meer interessant maar dat we hen met denkstrategieën een levenslang geschenk geven. Duurzaam bovendien. Iets dat ze lang kunnen gebruiken en niemand hen ooit nog kan afpakken.

En tenslotte. Kinderen laten denken is niet zeggen ‘Denk eens goed na’. Kinderen laten denken is hen denkstrategieën aanreiken zodat volgende pogingen kunnen lukken. Hilde maakt de kanttekening van de druk op presteren. De essentie en kracht zal zitten in het kiezen, ‘Waarvoor zal ik helemaal gaan, en waarvoor niet?’.

Waar ga jij helemaal voor? Choose your battles.

Bekijk ook:

Methode Systeemdenken
Methode Creatief Denken
Methode Filosoferen