Creatief denken: werkvormen

Na de Methode Systeemdenken is er de Methode Creatief Denken, een boek vol achtergrondinformatie, werkvormen en uitgewerkte lessen om samen met je klas anders te denken. Momenteel zijn we bezig met onderzoeken, proberen, schrijven en testen.

Test je mee?

Deze werkvorm laat jou en je leerlingen anders denken. Geef een gewone (wo-)les, maar verander de spelregels.

De kinderen moeten proberen om jou je eigen verhaal zo weinig mogelijk te laten vertellen. Ze doen dit door waarom-vragen te stellen. Op die manier trekken ze alles wat je zegt in twijfel.
Hoe meer vragen ze stellen bij de antwoorden die je geeft op hun vragen, hoe meer ze je verhinderen om je eigen verhaal te vertellen.

Voorbeeld: klimaat

Een gesprek zou dan zo kunnen verlopen.

We gaan het vandaag hebben over het klimaat.
→ Waarom wil je het vandaag over het klimaat hebben?
Omdat dat een heel actueel thema is.
→ Waarom moet een thema actueel zijn?
Omdat actuele thema’s interessant zijn.
→ Waarom zijn actuele thema’s interessant?
Omdat ze aansluiten bij onze leefwereld vandaag.
→ Waarom is onze leefwereld vandaag interessanter dan die van morgen?
Omdat we die van morgen nog niet kunnen bespreken, want morgen is nog niet gebeurd.
→ Waarom is morgen nog niet gebeurd?

De bedoeling is dat de kinderen blijven vragen stellen en jij zo weinig mogelijk je eigen verhaal kan vertellen. Zolang er geen vraag komt, ga je door met je verhaal.>
Zelf proberen?

Test deze werkvorm in je klas en laat ons weten wat jij en de kinderen ervan vonden.

‘Ik heb de werkvorm uitgeprobeerd in het zesde en vond dat echt op maat van mijn kinderen. Ze waren heel enthousiast. Ze gingen er eens voor zorgen dat ik niets kon vertellen.’ Veerle Vandenbosch, leerkracht 6de leerjaar VBS Heilig Hart Oud-Heverlee