Een blinde wereldkaart vol inspiratie

Leerkracht Joke geeft de wereldkaart een centrale plaats in het zesde leerjaar:

“Ik heb vorige vrijdag de blinde wereldkaart opgehangen aan bord en er tijd voor gemaakt met de kinderen. Het is een mooie kaart; mooie kleuren en figuren.

De kaart kreeg een centrale plaats in de klas. De kinderen die verantwoordelijk zijn voor actualiteit kunnen er bijvoorbeeld telkens gebeurtenissen aan koppelen. Deze foto’s/artikels gaan we ophangen met een pijl naar het bijhorende land.

De leerlingen reageerden meteen positief op de wereldkaart. Er kwamen veel verhalen los over reizen in andere landen. Ook over de leerstof omtrent de keerkringen en de evenaar. Dat de gebieden rond de evenaar warmst zijn… en zo kwamen we bij verschillende klimaten.

Zo zie je maar, zo’n wereldkaart inspireert om te vertellen over onze planeet: Over de klimaten (ons volgend WO-thema trouwens!), over werelddelen, andere culturen en gewoontes, huidskleuren,… Het kwam allemaal aan bod.

In de loop van het jaar plan ik om sowieso actua te koppelen aan de wereldkaart maar we gaan er al sneller actief mee aan de slag gaan: Bij het volgende WO-thema zullen we de verschillende klimaten aanduiden met een bepaalde kleur.

Een erg leerrijke tool die wereldkaart!”