Ga verder naar de inhoud

Een netwerk van partners

Omdat de stad Genk wil inzetten op wereldburgerschap, organiseert ze elk jaar een dag vol workshops voor de klassen uit het zesde leerjaar. En met succes, want jaarlijks buigen meer 200 twaalfjarigen zich over maatschappelijke thema’s zoals diversiteit en klimaatverandering.

“’Blik op de wereld’ is een project van stad Genk en de Genkse Noord-Zuidraad”, vertelt Lieve Wouters, stafmedewerker Lokaal Mondiaal Beleid bij stad Genk. “Maar omdat het een groot en intensief project is, werken we nauw samen met enkele vaste partners. Zij helpen ons om de workshop vorm te geven en te begeleiden.”

Studenten voor de klas

Eén van die partners is de PXL Hogeschool. “De lerarenopleiding biedt de keuzemodule ‘Diversiteitscoach’ aan. Elk jaar ga ik langs bij de studenten en stel ik ons project voor als potentiële stageplek. De studenten krijgen dan de opdracht om een workshop uit te werken rond het jaarthema, de begeleiding te voorzien en een handleiding uit te werken voor de vrijwilligers van de Noord-Zuidraad. Want die nemen ook een aantal van de begeleidingen op zich.”

“We voelden de nood aan professionalisering. Daarom startten we een samenwerking met Djapo.”

Lieve Wouters
Stad Genk

Didactische verrijking

Djapo ondersteunt de studenten. Begeleider Heleen start met een uitgebreide introductie in het thema en enkele interessante methodieken. Zo maken de studenten kennis met werkvormen filosoferen, creatief denken en systeemdenken. “Net die didactische insteek is waarom we met Djapo samenwerken”, vertelt Lieve. “’Blik op de wereld’ loopt al zo’n 20 jaar. En in de loop van die jaren voelden we de nood aan professionalisering. Sindsdien werken we met Djapo samen.”

Heleen blijft de studenten ook coachen tijdens de ontwerpfase van de workshop. Zo kan ze de studenten tips geven en bijsturen waar nodig. “Het is echt fijn dat ik die ondersteuning volledig uit handen kan geven”, zegt Lieve. “Dat bespaart me heel wat tijd. En toch hou ik de vinger aan de pols. Want Heleen roept me er altijd op tijd bij als er vragen of onduidelijkheden zijn.”

Draaiboek voor vrijwilligers

Vlak voor de eerste workshop organiseren de studenten een generale repetitie. Niet met Genkse klassen, maar met de vrijwilligers van de Noord-Zuidraad. “Die repetitie heeft een dubbel doel. Enerzijds krijgen de studenten een extra kans om de workshop helemaal in de vingers te krijgen én ontvangen ze waardevolle feedback van de vrijwilligers. Maar anderzijds is het ook de eerste keer dat de vrijwilligers van de Noord-Zuidraad kennismaken met de workshop die ze de volgende weken ook zelf zullen begeleiden.”

De vrijwilligers ontvangen na de workshop een draaiboek van de workshop, opgesteld door de studenten met hulp van Heleen. Daarin staat niet alleen de opbouw van de workshop beschreven. Het draaiboek bevat ook concrete tips over hoe je een filosofisch gesprek in goede banen kan leiden, met voorbeeldvragen.

“We geven de studenten de opdracht om de workshops zo taalrijk mogelijk te maken.”

En de impact?

“Dit jaar zullen we zo’n 240 leerlingen bereiken met het thema diversiteit. Bovendien zorgen we ervoor dat de workshops zo taalrijk mogelijk zijn, zodat we de kinderen taalprikkels aanreiken. Tot slot proberen we ook de ouders te betrekken. Want voor de creatieve naverwerking van het thema, die aansluitend op de workshop wordt georganiseerd, werken we samen met het Genkse kunstencollectief The Building. Een selectie van de kunstwerken van de kinderen wordt later ook tentoongesteld in hun atelier. Zo kunnen de kinderen aan hun ouders laten zien wat zij met ‘Blik op de wereld’ hebben gerealiseerd.”

Wat maakt Blik op de Wereld zo geslaagd?

Lieve Wouters ziet verschillende voordelen in het project:

  • De stad bereikt meer dan 200 kinderen met een thema dat het bestuur erg belangrijk vindt.
  • De stad geeft taalprikkels aan Genkse leerlingen, want de student-leerkrachten krijgen de opdracht om de workshop zo taalrijk mogelijk te maken.
  • De stad laat toekomstige leerkrachten kennismaken met het Genkse onderwijslandschap.
  • De stad laat toekomstige leerkrachten kennismaken met nieuwe thema’s en methodieken.

Wil jouw stad of gemeente een soortgelijk project opstarten?

Gepubliceerd op 16 maart 2023

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Pleegzorg in de klas

Interview
23 april 2024

In augustus ’23 lanceerde Pleegzorg de campagne ‘Pleegzorg in de klas’. Het lessenpakket, ontwikkeld door Djapo, laat leerlingen lager onderwijs kennismaken met de verschillende facetten van pleegzorg. “Zo maken we pleegzorg niet alleen bekender. Kinderen leren ook met een brede en genuanceerde bril kijken naar het concept ‘gezin’”, vertelt Jan Brocatus, die het project vanuit Pleegzorg mee op touw zette.

Djapo wint publieksprijs 'Helden van de Democratie'

Nieuws
22 april 2024

Dit voorjaar ging Knack samen met Hannah Arendt Instituut, De Ambrassade, Socius en De Federatie op zoek naar organisaties die de democratie versterken. Tijdens het 'Facts to Act'-festival werden de winnaars bekend gemaakt: Beste Burger (Zuidpoort) won de juryprijs en Djapo won de publieksprijs! *trots*

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.