Ga verder naar de inhoud

Lesdoelen

  • De leerlingen ontdekken dat verschillende soorten vliegende insecten stuifmeel brengen van bloem tot bloem.
  • De leerlingen ontdekken dat bloemen stuifmeel nodig hebben om zaailingen te maken.
  • De leerlingen zien het belang van insecten in voor de natuur.

Vaardigheden

  • Denken zichtbaar maken
  • Kennis opbouwen
  • Systeemdenken

Eindtermen

Lager

Wetenschappen en techniek

WT 1.6 De leerlingen kunnen illustreren dat de mens de aanwezigheid van organismen beïnvloedt.

WT 1.23 De leerlingen tonen zich in hun gedrag bereid om in de eigen klas en school zorgvuldig om te gaan met afval, energie, papier, voedsel en water.

WT 1.24 De leerlingen kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe mensen op positieve, maar ook op negatieve wijze omgaan met het milieu.

WT 1.26 De leerlingen tonen respect en zorg voor de natuur vanuit het besef dat de mens voor zijn levensbehoeften afhankelijk is van het natuurlijk leefmilieu.

Bezige bijtjes gebruiken in jouw les?

Helemaal gratis!

Meer methodieken zoals deze

Over bloemen en bijen

Kleuters
Lerarenopleiding
Les

In dit verhaal van Gloob en Teo ontdekken kleuters dat de bloemen vol stuifmeel hangen. Door met verf op bloemen te stempelen, leren ze hoe de bijtjes het stuifmeel verspreiden.

Mei Plasticvrij - Les 2: Plastic attack

Secundair
Lerarenopleiding
Les
Een leven met minder plastic, dat is waar Mei Plasticvrij voor gaat. Dit is de eerste van een reeks van drie lessen waarmee je het thema…

Alarm! Smog!

Lager
Lerarenopleiding
Les

Alarm! Er hangt te veel smog in de lucht! In sommige steden of landen trekken mensen hiervoor een mondmasker aan. Samen met je klas van de eerste graad ga je smog maken en zoek je naar de oorzaken en de gevolgen van luchtvervuiling. Laat je leerlingen creatief ideeën bedenken voor dit probleem in een heus Uitvinderslabo.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.