Ook nog een taak over het coronavirus?! Neen, dit is geen taak, maar een heuse challenge.
Ben je tussen 12 en 18 jaar en wil je mee oplossingen bedenken om deze periode zo goed mogelijk door te komen? Fijn dat je meedoet! In vier opdrachten laten we je nadenken, onderzoeken en oplossingen bedenken.
Nadenken over het coronavirus:
• Wat is het precies en welke gevolgen heeft het op verschillende mensen in de samenleving?
• Die social distancing, is dat enkel kommer en kwel of heeft het ook voordelen?
• En welke actie kan jij bedenken om de nadelen hiervan te beperken?
Je kan 1 opdracht doen, je kan er een paar uitkiezen of je kan ze allemaal doen.
Je kan de opdrachten alleen doen, of online met een aantal vrienden of je hele klas. Je kan ze ook online delen met je leerkracht, vrienden of familie.
Hieronder vind je alle opdrachten. Wil je ze graag in 1 document?
OPDRACHT 1: OPWARMING
de Tik-Tok challenge
Bekijk dit filmpje van de Tik Tok-challenge uit Vietnam.
• Waarover gaat het filmpje?
• Welke acties voeren de dansers uit?
Corona wasda?
Bekijk dit filmpje waarin wordt uitgelegd wat het coronavirus is en welke impact het kan hebben op de gezondheid. Of lees dit krantenartikel.
OPDRACHT 2: MIJN GEDACHT!
Er zijn een aantal maatregelen genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Wat vind jij van die maatregelen? En wat denken anderen ervan? Blijft jouw ‘gedacht’ hetzelfde als je weet hoe anderen erover denken? Dat gaan we nu onderzoeken.
Nodig:
• dit werkblad
• schrijfgerief
De spelers:
• jijzelf
• een bezorgde professor
• het ziekenhuispersoneel
• patiënten
• je ouders of grootouders
Wat je moet weten voor je het spel begint?
Om het coronavirus en de verspreiding ervan tegen te gaan zijn er verschillende maatregelen genomen. Een overzicht daarvan vind je in deze link. Bekijk de maatregelen.
Jouw mening
Neem het werkblad. Omschrijf in drie zinnen wat jij vindt van de maatregelen die men genomen heeft tegen het coronavirus. Noteer in het midden. Dit is jouw mening.
De mening van anderen
Lees de brief van Wim Derave, de bezorgde professor. Je vindt de brief op de website van de VRT.
In deze brief lees je de mening van:
• de professor
• het ziekenhuispersoneel
• patiënten
Vraag ook eens aan je ouders wat zij van de maatregelen vinden of bel je grootouders en vraag het hen. Schrijf elke mening in het vakje van de persoon in kwestie.
Je hebt nu verschillende meningen over de maatregelen tegen het coronavirus onderzocht.
Lees je eigen mening nog eens. Is die veranderd? Waarom wel of niet? Noteer.
Stuur een kopie of foto van jouw opdrachtenblad naar je leerkracht, je vrienden, je grootouders. Een interessant gespreksonderwerp voor straks aan tafel, via de chat of aan de telefoon!
OPDRACHT 3: JOEPIE-VERDORIE in quarantaine!
We zitten in quarantaine. Je kan dat tof vinden of verschrikkelijk saai. Wat zijn de voor- en nadelen van deze situatie? Laat ons dat even onderzoeken.
Nodig:
• het werkblad Joepie/Verdorie
Hoe werkt het?
Bekijk het filmpje waarin journaliste Goedele Wachters vertelt hoe het vermijden van contact mensenlevens kan redden. Neem het werkblad Joepie/Verdorie. Hiermee ga je nadenken over de voor- en nadelen van deze situatie.
• In het midden van het blad schrijf je ‘We zitten in quarantaine’.
• Dan zeg je: ”We zitten in quarantaine. VERDORIE, want…” Vul de zin aan en noteer jouw antwoorden op het blad. Herhaal dit een paar keer. Je kan dit ook aan je familie vragen. Dit zijn alle nadelen.
• Daarna zeg: “We zitten in quarantaine. JOEPIE, want…” Vul de zin aan en noteer dat op het blad. Vraag eventueel ook aan je familie. Herhaal dit een paar keer en noteer. Dit zijn alle voordelen.
• Je blad Joepie/Verdorie is nu klaar. Deel het met je vrienden of je leerkracht.
OPDRACHT 4: Tijd voor actie! Doe de ‘Blijf-cool-in-uw-kot-challenge’
Een hele tijd in quarantaine moeten zitten, doet wat met een mens. Psychologen geven allerlei tips om deze periode zo goed mogelijk door te komen. Laat ons nog meer tips bedenken!
Lees het artikel op VRTNWS. In het artikel staan drie dingen die je kan doen om de negatieve effecten van quarantaine tegen te gaan:
• blijf bewegen
• zorg voor routines
• blijf met elkaar verbonden
Welke acties kan jij nog bedenken? Niet zomaar een actie die je snel verzint, maar goed bedachte acties? Creatief denken kan je daarbij helpen. Je kan dit alleen doen, of je vrienden en klasgenoten uitdagen om de beste Blijf cool in uw kot challenge te bedenken.
Nodig:
• blad papier
• schrijfgerief
Hoe werkt het?
• Kies een van de 3 acties: blijf bewegen, zorg voor routines, blijf met elkaar verbonden
• Zoek 5 inspirerende voorbeelden van hoe mensen nu al aan deze actie werken. Schrijf ze op.
• Denk eens na: wat zorgt ervoor dat je dit zo’n leuke voorbeelden vindt? Welke eigenschappen maken dit voorbeeld zo leuk? Schrijf ze op.
• Je hebt nu een lijstje met voorbeelden aan de ene kant en eigenschappen aan de andere kant. Laat je hierdoor inspireren om nieuwe dingen te bedenken. Dat is creatief denken!
En nu?
Bedenk zelf een nieuw voorbeeld om aan de actie te werken die jullie gekozen hebben. Of kies uit één van de 5 voorbeelden die je vond een actie en voer deze zelf uit.
Post een filmpje of een foto van je actie met de #vrijwilligvanuitjezetel of #coronderwijs. Daag je vrienden, klas, andere gezinnen uit om hetzelfde te doen. Kies op het einde van de week online de beste actie.
Voor leerkrachten:
Wil je meer informatie over deze les? Mail ons! Je krijgt een mail met meer informatie over de werkvormen die hier gebruikt worden, de correcte antwoorden en enkele suggesties over hoe je de opdrachten concreet zou kunnen toepassen.