Zoeken in ons aanbod
Ontdek onze lessen, werkvormen, vormingen en begeleidingstrajecten voor leerkrachten en schoolteams.
(On)kruid vergaat niet
Onkruid vergaat niet en misschien is dat net goed! Stel dat onkruid gewoon een kruid is? Ontdek de huis-, tuin- en keukengeheimen van brandnetel. Wie weet, vinden je kinderen dat onkruid helemaal niet bestaat, of toch? Filosofeer daar maar even over!
Wat is een cadeau?
Een verjaardag te vieren? Of iets anders? Bracht de Sint cadeaus in de klas? Of liggen ze onder de kerstboom? Zijn dit wel cadeaus? De leerlingen onderzoeken elkaars standpunt. Na een pittig rondje filosoferen denken ze misschien wel heel anders over wat een ‘cadeau’ nu precies is.
Mei Plasticvrij - Les 1: Microplastics in kaart
Mei Plasticvrij - Les 2: Plastic attack
Mei Plasticvrij - Les 3: Beat the microbead!
Herstellen met Sint en Piet
Gloob en Teo helpen Sint en Piet om kapot speelgoed te herstellen. De kinderen gaan op zoek naar speelgoed dat stuk is. Hoe komt het dat het stuk is? Wat kan er nog hersteld worden? Maak in de klas een herstelhoekje en herstel al het speelgoed.
Insecten houden van bloemen en omgekeerd
Hoe bloemen en insecten samenwerken is prachtig. Teo is verdrietig omdat hij zonder vleugels geen bestuiver kan zijn. Gelukkig weet Gloob hem op te fleuren. Want ook hij kan voor bloemen zorgen!
Over zuivere lucht en bomen
Ben je in de weer rond het bos of de natuur in je klas? Ontdek hier wat je met de kleuters kan ontdekken rond het belang van bomen voor een zuivere, gezonde lucht!
Actua – 3 x P = Duurzaam
Met deze werkvorm systeemdenken onderzoeken de leerlingen de duurzaamheid van een actie, idee of object aan de hand van de drie P’s: People, Planet en Prosperity.
Actua – Routekaart – Hoe maak je een oorlog bespreekbaar?
Een oorlog kan heel wat vragen oproepen bij jongeren. Hoe ga je daarover het gesprek aan? De werkvorm Routekaart helpt je leerlingen de complexiteit van dit onderwerp te begrijpen door zicht te krijgen op mogelijke oorzaken en gevolgen.
Actua - Standpuntentuin
In de klas leven zoveel standpunten als er leerlingen zijn. Met de werkvorm Standpuntentuin verken je met je leerlingen op speelse en actieve wijze eerst de eigen en vervolgens elkaars standpunten. Zo verruimen ze hun blik op een onderwerp, wat verrijkend is voor een filosofisch gesprek.
Actua - Standpuntentuin - filosoferen over de natuur
Verken met je leerlingen hun eigen en elkaars standpunten over de relatie tussen mens en natuur. Zo verruimen ze hun blik op het onderwerp, wat verrijkend is voor een filosofisch gesprek. Deze werkvorm is geïnspireerd op Changemakers (campagne van 11.11.11 van 2019).