Ga verder naar de inhoud

Comment l’Education au Développement Durable contribue-t-elle à la qualité de l’enseignement ?

Quel type d’enseignement offrons-nous aux enfants et aux jeunes ?

Cette question ne laisse généralement personne indifférent. Et c’est très bien, car cela nous permet de continuer à dialoguer. Djapo, organisation éducative innovante et pionnière dans le domaine de la société et de l’enseignement depuis des décennies, est heureuse de participer activement à ce dialogue.

Avec L’école comme espace de pratique, Djapo présente une vision de la manière dont l’Éducation au Développement Durable (EDD) peut contribuer à un enseignement permettant aux enfants et aux jeunes d’agir de manière consciente et résiliente dans la société. Cette vision de l’EDD propose une approche contemporaine qui permet aux enseignants de découvrir que la complexité et l’urgence des questions sociétales offrent des opportunités de développement riches et pertinentes.

Cette publication convertit l’image de l’EDD d’éducation distincte du lourd programme d’études de l’enseignement en une vision pratique de l’opportunité unique de renforcer notre enseignement.

Télécharger

De school als oefenplaats

Hoe Educatie voor Duurzaam Onderwijs bijdraagt aan kwaliteitsvol onderwijs.

The school as a place for practice

How Education for Sustainable Development contributes to quality education.

‘Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik’?

Interview
11 september 2023

Naast kwalificatie en socialisatie is persoonsvorming een belangrijke functie van onderwijs. Toch blijft die zoektocht naar de eigen identiteit soms onderbelicht. Prof. dr. Katrien Van Poeck legt uit hoe Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) kansen biedt voor persoonsvorming in de klas.

"EDO is geen apart leergebied, maar een aanpak die het onderwijs integraal kan versterken"

Interview
2 april 2023

Djapo-onderzoeker Sara De Piere vertelt welke betekenis Djapo's theoretisch kader kan hebben voor iedereen die graag mee nadenkt over kwaliteitsvol onderwijs.

Meer methodieken zoals deze

Schrijf een nieuw verhaal met afval

Secundair
Lerarenopleiding
Les

Met 'Ik zie wat jij niet ziet' ontdekken leerlingen uit het secundair onderwijs dat je met afval ook nieuwe, positieve verhalen kan schrijven.

Pleegzorg in de klas

Lager
Les

Draag jij pleegzorg een warm hart toe? Of weet je nog niet zoveel over het thema en sta je te popelen om er samen met je leerlingen meer over te ontdekken? Djapo en Pleegzorg Vlaanderen sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden een lespakket voor de eerste, tweede en derde graad van het lager onderwijs.

Audioverhaal 'In de ban van suiker'

Lager
Lerarenopleiding
Verhaal

Maak kennis met Adelina, de 11-jarige dochter van een suikerrietboer in Paraguay.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief