Lesdoelen
- De leerlingen onderzoeken oorzaken en gevolgen van een gebeurtenis uit de actualiteit, in dit geval droogte en overstromingen.
- De leerlingen ervaren dat een gebeurtenis uit de actualiteit, in dit geval droogte en overstromingen, meerdere oorzaken en gevolgen kan hebben.
Vaardigheden
- Denken zichtbaar maken
- Systeemdenken
Eindtermen
Lager
Mens en maatschappij
MM 5.1 De leerlingen kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen raadplegen.
Nederlands
NL 1.7 De leerlingen kunnen (verwerkingsniveau = structureren) de informatie op een persoonlijke en overzichtelijke wijze ordenen bij een voor hen bestemde informatieve tv.-uitzending.
Leren leren
LL 3. De leerlingen kunnen op systematische wijze samenhangende informatie (ook andere dan teksten) verwerven en gebruiken.
Wetenschappen en techniek
1.24 De leerlingen kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe mensen op positieve, maar ook op negatieve wijze omgaan met het milieu.
1.25 De leerlingen kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren dat aan milieuproblemen vaak tegengestelde belangen ten grondslag liggen.